BMW presenterade nyligen R 1300 GS Adventure på BMW Days i Gamisch-Partenkirchen. Det har ställts stora förväntningar på modellen och vissa infriades, andra inte. GSA har aldrig varit en vacker cykel och den senaste versionen ser, för att uttrycka det diplomatiskt, funktionell ut. Det är svårt att hitta någon form av medveten designinriktning och utseendet får många kommentarer världen över.
De som har hoppats på en cykel där man kan lasta allt som behövs för en resa jorden runt med passagerare och packning, får kanske tänka om. Fulltankad och med standardutrustning väger R 1300 GS Adventure mäktiga 269 kg och högsta tillåtna vikt är 485 kg. Detta gör att man får lasta max 216 kg, inklusive förare och passagerare. Om man dessutom monterar tre aluminiumresväskor, en tankväska, bagage, kameror med mera som behövs för resan, plus vikten av körutrustning för två personer är det uppenbart att det gärna blir övervikt om man ska få med sig allt. I praktiken talar vi om en långtourer för en person. En 30 liters bensintank liter och relativt låg förbrukning gör att det det blir lång mellan tankningarna – en räckvidd på 60-70 mil är fullt möjlig. Motorn tål upp till 15 procent etanolinblandning och går på 95 oktan, så tillgång till godkänt bränsle bör finnas tillhands oavsett var du befinner dig i världen. Som standardutrustning ingår farthållare, handtagsvärme, nyckellös tändning, handskydd med integrerade blinkers, däcktrycksövervakning, extraljus, elektronisk fjädring med lastkompensering och fästpunkter för diverse bagageutrustning. Den mäktiga boxermotorn, med en effekt på 145 hk och hela 149 Nm i vridmoment, har hela tiden kraft så att det räcker till och blir över.Mer info på BMW:s officiella hemsida: https://www.bmw-motorrad.se/en/models/adventure/r1300gs-adventure.html