Nyheten om att staten skulle betala ut bidrag till dem som köper el-motorcyklar kom som en positiv överraskning för många. El-fordonspremien som skulle betalas ut av Naturvårdsverket har potential att hjälpa till att få fler att våga prova elektriska modeller.
Men om den som undersöker saken närmare märker snart att det är osäkert om pengarna verkligen kommer räcka och om de faktiskt gör någon större skillnad för motorcykelköpare.
Det bidrag som först presenterades syftade enbart på att hjälpa dem som tänkt köpa en el-cykel eller el-moped. Intresseorganisationer från motorcykelsidan tryckte då på för att även el-motorcyklar skulle omfattas, något de faktiskt lyckades driva igenom.
Från och med den första februari ska den som köpt en el-cykel, el-moped eller el-motorcykel därmed kunna ansöka om bidraget.
Det första problemet är dock att bidraget på 25 procent har ett tak på 10 000 kronor. Det kommer därmed inte i närheten av nivåerna hos bilvärldens miljöbilspremie som kan reducera priset med cirka 40–50 000 kronor.
Det andra problemet är att pengarna är del av en pott och den kommer sannolikt inte räcka till alla som söker, här är det först till kvarn som gäller. Den totala budgeten för 2018 är 350 miljoner kronor, en summa som inte ökades på efter att el-motorcyklarna lades till bland fordonstyperna som bidraget ska gälla.
– När motorcykelsäsongen väl drar igång här framåt vårkanten så är risken stor att pengarna redan är slut för att det sålts massvis med el-cyklar fram till dess, säger Petter Hammarbäck som säljer el-motorcykelmärket Zero hos handlaren Mickes Motor i Växjö.