Det var på Intermot som BMW presenterade en uppdaterad version av superbiken S1000RR. I specifikationen uppger de att den numera har 199 hästkrafter vid 13 500 varv. Men ett exemplar har redan nått ett brittiskt enduranceteam och de har bänkat den till 198 hästkrafter – på bakhjulet.
I specifikationen uppges så gott som alltid motoreffekt, på väg ut till bakhjulet blir det dock en effektförlust på 10-15 procent. BMW har alltså varit väldigt ödmjuka i sina uppgifter. Bänkningen gjordes av Prime Factors Racing som ska tävla i Endurance-VM och har fått deras första nya S1000RR. Den ska ha bänkats standard från fabrik.
– Förra året lämnade vår HP4, som vi vann det nationella endurancemästerskapet med, 186 hästkrafter i standardutförande och 195 när vi var färdiga med den. Vi förväntar oss att vara uppe i långt över 200 när cykeln har utrustats med racesystem och är inkörd, säger teamchefen Bruce Charman till brittiska MCN.
I årets motorcykelbibel, tillika vårt senaste nummer, kan du läsa Bikes provkörning av nya S1000RR.