Suzuki har presenterat en förnyad version av sin GSX-S1000, en nakenmodell som uppges vara mer hetlevrad, starkare, och potentare överlag än någonsin tidigare.
Den mest uppenbara förändringen hos nya GSX-S1000 är dess utseende, som är resultatet av en ny design. Borta är de rundade plastdetaljerna som istället ersatts av ett aggressivare karosseri komplett med MotoGP-inspirerade vingar. Och den enkla strålkastaren har ersatts till förmån för dubbla, staplade strålkastare. Rakt igenom är det LED-belysning som gäller.
GSX-S1000 har även fått en ”Kamouflage-inspirerad design” på sidokåporna som ser ut som kolfiber.
Det har också gjorts några justeringar av chassit, inklusive en reviderad körställning med bredare, men närmare föraren placerat styre, ny sadel, uppdaterade fjädringsinställningar och en två liter större bensintank (nu 19 liter).
Den fyrcylindriga radmotorn på 999cm3 har uppdaterats. Motorn har nya kamaxlar för insug och avgas, med reviderade profiler för att minska ventilöverlappning, plus en ny luftburk för att minska insugsmotståndet. Resultatet är att toppeffekten lär ha stigit från 148 till 150 hk tillsammans med en mycket flackare vridmomentkurva för en bredare spridning av kraften över hela varvtalsområdet. Den reviderade motorn förenas också med ett nytt Euro5-vänligt avgassystem, ny koppling och nytt gasreglage, som Suzuki uppger ha förbättrat gasresponsen vid små gaspådrag.
Suzuki har också skapat en förbättrad uppsättning elektroniska förarhjälpmedel. Precis som senaste versionerna av Hayabusa och V-Strom 1050 kommer nya GSX-S 1000 med Suzuki Intelligent Ride System (SIRS).
Det finns tre körlägen, femstegs antispinn (inklusive helt avstängd), quickshifter och ny LCD-instrumentering. Däremot sitter inte en IMU på plats, så antispinn och ABS-system är inte lutningskänsliga.