Triumph har presenterat Tiger 850 Sport, som ersätter basversionen av Tiger 900 och blir den nya instegsmodellen till tillverkarens äventyrsmodeller.
Den nya Tigern drivs av en modifierad version av den nuvarande Tiger 900-motorn (3-cylindrig 888cm3 radmotor). Hos motorn är det inga hårdvaru-skillnader, istället finner vi alla förändringar hos mjukvaran, där den nya modellen har en helt ny motor-mappning. Resultatet är en toppeffekt på 85 hk vid 8500 varv/minut, och maximalt vridmoment på 82Nm vid 6500 varv/minut. Nya 850 Sport går dessutom enkelt att anpassa till A2-behörighet.
Tiger 850 Sport kommer med Brembo Stylema-bromsar och tvåkanals ABS-system, med dubbla 320 mm-skivor. Vidare har modellen upp-och-ner-vänd 45mm cartridge-framgaffel och stötdämpare bak (med justerbar fjäderförspänning) från Marzocchi.
Sadelhöjden är i standardutförande justerbar mellan 810/830mm. Andra sadelalternativ för högre eller lägre sitthöjd finns i det omfattande tillbehörssortimentet. När vi fortsätter att kolla in nya Tiger 850 Sport finner vi en 5” fullfärgs TFT-instrumentering, LED-belysning (fram/bakljus och blinkers), dubbla körlägen (rain/road), Traction Controll (urkopplingsbar), tvåkanals ABS, assisterad slirkoppling, justerbart kåpglas, och ett 12-voltsuttag.
För att göra plats för 850 Sport kommer den nuvarande basversionen av Tiger 900 att försvinna.
Tiger 850 Sport kommer att finnas i två nya färgalternativ, Graphite och Diablo Red eller Graphite och Caspian Blue, var och en med modellspecifik Tiger 850 Sport-grafik.
Svenskt pris är från 107,000 kronor.
LÄNK: Mer fakta om Tiger 850 Sport