Triumph har satsar hårt på att slå sig in i den allt mer populära mellanklassen med nya Trident. Drivkällan är en ny version av Triumphs trecylindriga 660-kubiksmotor, dessutom har hojen försetts med klassledande elektronik. Priset är också konkurrenskraftigt: 84 900 kronor! Nya Trident är en instegsmodell som hotar på de mer etablerade konkurrenterna i mellanklassen. Motorn på 660 kubik är ny, men baserad på Street Triple S. Den levererar 80 hästar vid 10 250 varv och har 64 Nm vid 6 250. En triple kombinerar fördelarna hos en twin och radfyra, något som visas genom att Trident har 90 procent av vridmomentet tillgängligt redan vid 3 600 varv.
Cykeln kan levereras som A2 med elektronisk strypning som kan avlägsnas när föraren tagit fullt A-körkort. Trident är byggd med tanke på maximal körglädje och den är pigg och lättkörd. Elektroniken är klassledande: Två körprogram: Road och Rain – som bägge ger full effekt, men varierar sättet som effekten levereras. Traction-control är anpassad för respektive körläge och kan kopplas ur. Instrumenteringen har TFT-display med connectivity för musik, navigator och GoPro.
Chassit är byggt av stålrör, fjädringen levereras av Showa och ABS-bromsarna kommer från Nissin. Utseendet är inspirerat av klassisk Triumph-design, men linjeföringen är fräck och aggressiv. Om du vill anpassa cykeln efter egen smak finns redan 45 olika originaldelar att skruva på. Serviceintervallen är hela 1 600 mil och servicekostnaderna ska enligt uppgift vara klassens lägsta.