För nya R1 har Yamaha arbetat vidare på Crossplane-konceptet (vilket flera på redaktionen tackar och bockar för) och den 998 kubik stora motorn levererar 200 hästkrafter vid 13500 varv – utan trycksatt luftbox. Vridmomentet uppges till 112 newtonmeter vid 11500 varv. Motorn har en borrning på 79 millimeter,slag på 50,9 och kompression på 13.0:1. Vevstakarna är av titan, kolvarna av aluminium och den har en luftbox som rymmer hela 10,5 liter. Motorn är kopplad till en sexstegad växellåda med slirkoppling och ett avgasystem av titan.
Chassit består av en ny Deltabox-ram som är direktmonterad på motorn och använder en sving av aluminium, samma material som den 17 liter stora tanken använder. Fälgarna och bakramen är av magnesium. Alla dessa material har hjälpt till att hålla vikten nere till endast 199 kilo körklar. Torr väger den 179 kilo.
Hjulbasen är 10 millimeter kortare än på nuvarande R1 – 1405 millimeter. Fjädringen har tagits fram med KYB. Fram sitter en 43 millimeters inverterad gaffel och bak enkeldämpare. För att få stopp på ekipaget har Yamaha använt 4-kolvs monoblock-ok med dubbla skivor om 320 millimeter.
Designen relaterar Yamaha mycket till MotoGP-racern YZF-M1, både till formen och aerodynamiken. Nya R1 använder LED till lyktan, både helljus och halvljus samt två par tunna positionsljus. Instrumenteringen är en TFT-display som har ett street- och ett track-läge.
Bland de elektroniska hjälpmedlen hittar vi traction control, slide control (vilket låter som en roligare version av traction control och arbetar baserat på nedläggningsvinkel), kombi-ABS, quickshifter, launch control och wheelie control.
Likt 1299 Panigale har R1 en Inertial Measurement Unit (IMU) vilket möjliggör ABS som fungerar vid kurvtagning, till skillnad från nya Panigale mäter R1 acceleration i sex axlar istället för tre. R1 har ride-by-wire och tre färdiginställda valbara körlägen samt ett föraren själv kan skräddarsy.
R1 kommer också finnas i specialversionen YZF-R1M som riktas mot tävlingsteam. Den har elektroniskt aktiv fjädring från Öhlins, kolfiberkåpor, GPS-loggning och speciellt framtagna däck från Bridgestone. Upplagan är begränsad och man kommer behöva ansöka för att få köpa ett exemplar.
Nya R1 finns i rött och blått och ska finnas hos återförsäljare från mars 2015.