”Världens snabbaste accelererande motorcykel”, yppade brittiska MCN, redan för några dagar sedan. V4-motorn på 200 hästkrafter och 167 Nm talar för att den definitivt kommer att slåss om titeln. Motorn är på 1679 kubik och den svenska priset blir 199 900 kronor. Att presentation skedde på ett flygfält konverterat till dragstrip tyder också på vilka ambitioner Yamaha har med modellen.
Växellådan har fem lägen och slirkoppling. Drivningen sker med kardan. Vidare finns känd teknologi från märkets sporthojar som YCCT (Yamaha Chip Controlled Throttle) och YCCI (Yamaha Chip Controlled Induction). Skivorna fram bromsas av Brembo sexkolvsok. En satsning finns helt klart mot betydligt bättre väghållning än föregångaren. Den nya modellen lär dock bli strypt till 220 km/h.
V-Max kommer att visas för offentligheten först i oktober på tyska Intermot. De första kunderna får sina exemplar levererade i november, om de har beställt i tid. Serieproduktionen startar i september och Yamaha begränsar tillverkningen till 1500 exemplar om året för hela världen. Vill du ha ett exemplar gäller det att du lägger din order på länken vmax.com den 1 juli, då beställningarna börjar tas emot. Peter Chadwick på Yamaha Sverige berättar dock att det finns flera handlare som har förorder på hojarna redan nu.
Bike finns som enda skandinaviska motorcykeltidning på plats vid presentationen i Madrid och på länken nedan hittar du ett komplett bildgalleri med modellen. Provkörning kommer i Bike 1.09.