Yamaha frångår det klassiska maneret med en lätt framåtlutad cylinder och vinklar motorpaketet lätt bakåt. Den nya designen ska ge ett rätare och effektivare luftflöde samtidigt som massan centreras för bättre stabilitet in och ur kurvor. Eftersom luftintaget nu sitter framför motorn blir insugsluften svalare och chansen blir mindre att damm letar sig in. Tanken sitter numera placerad mer centralt under sätet, allt i jakten på att få vikten så nära motorcykelns mitt som möjligt.
Insprutningen har utrustats med TPS, ett system med sensorer för lufttryck, lufttemperatur, vevaxelns hastighet och kylarvätskans temperatur för att kunna ge så bra förbränning som möjligt under växlande omständigheter. Bränslepumpen är nu mestadels i plast med enklare design för ytterligare viktreducering. För att ändra mappning erbjuder Yamaha YZ Power Tuner, som gör det möjligt att göra personliga inställningar och ändra karaktär för olika banor – direkt ute på fältet utan att ha med sig en dator.
Slaglängden har kortats med 2.6 millimeter till 60,8 och borrningen har ökat till 97. Kompressionen har förbättrats från 12.3:1 till 12.5:1 för bättre kraftutveckling. Avgassystemet har i och med sin nya position smidigt kunnat dras under sadeln, även det för att centralisera massan. Ventil- och kopplingskåpan har fått en värmebeständig magnesiumlegering för att att minska vikten.
Den nyutvecklade symmetriska aluminiumramen har fått olika sorters aluminium för olika delar vilka ska ge bättre balans och styrka. Till ramen kommer även helt nya fjädringskomponenter och framgaffeln har fått 10 millimeter längre slag.
Enduromodellerna WR450F och WR250F har endast fått kosmetiska förändringar, nya sadelöverdrag och levereras nu med däck från Metzeler.
Priset för YZ450F är precis satt till 90.900 kronor i Sverige!
Tekniska specifikationer på engelska:
TECHNICAL SPECIFICATION 2010 YZ450F
ENGINE
Type Liquid cooled 4-stroke,DOHC,4-valve
rear ward slanting single cylinder
Displacement 449,7cm3
Bore and stroke 97.0 X 60.8mm
Compression ratio 12.5 : 1
Lubrication Dry sump
Carburettor FI
Clutch type Wet,multiple-disc
Ignition Full Transistor
Starter system Kick
Transmission Constant mesh, 5-speed
Final transmission Gear
Primary reduction ratio 2.652(61/23)
Secundary reduction ratio 3.769(49/13)
Gear ratio:
Gear ratio 1 1.929(27/14)
Gear ratio 2 1.533(23/15)
Gear ratio 3 1.278(23/18)
Gear ratio 4 1.091(24/22)
Gear ratio 5 0.952(20/21)
CHASSIS
Frame Bilateral Beam frame
Front suspension Telescopic fork
Front wheel travel 310mm
Rear suspension Swingarm(link,suspension)
Rear wheel travel 312mm
Caster angle 26°47′
Trail 117.5mm
Front brake Hydraulic single disc brake, Ø 250 mm
Rear brake Hydraulic single disc brake, Ø 245 mm
Front tyre 80/100-21 51M
Rear tyre 110/90-19 62M
DIMENSIONS
Overall length 2,191mm
Overall width 825 mm
Overall height 1,311 mm
Seat height 999 mm
Wheelbase 1,487 mm
Min. ground clearance 383 mm
Wet weight (including oil and full fuel tank) 111,9 kg
Fuel tank capacity 6 litres
Oil tank capacity 1.2 litre
Specification are subject to change without notice, in accordance with national regulation and legislations