Det är kollegor på Australian Motorcycle News som har spanat 2015 års R1 när den testades på en bana i Australien. Med bilderna följer också de första ryktade detaljerna kring modellen som förväntas komma i två versioner, en för gata och en homologiseringsversion för racing. Den senare sägs få runt 230 hästkrafter. Yamaha ser ut att använda sig av radfyra med crossplane-konfiguration som dagens modell. Den ryktade trecylindriga motorn kommer alltså inte i R1.
Yamaha tänker delta i Superbike-VM nästa år och de nya reglerna kräver vassare homologiseringsmodeller vilket förklarar den höga effektsiffran. Yamaha registrerade tidigare i år två modellnamn, YZF-R1S och YZF-R1M, som ger stöd till teorin.
Chassit kommer att använda dagens senaste teknik med elektronisk fjädring och uppdaterad traction control. Den billigare gatmodell väntas ha växellåda med dubbelkopplingsteknik som Yamaha har sökt patent på tidigare.
De nya modellerna kommer att visas på någon av höstens mässor.