Att tillverka en bra äventyrstourer måste vara det svåraste man kan göra som motorcykelkonstruktör. Kan det ens vara möjligt att en hoj är lika bra på högfarts‑touring som offroadbus? Honda har nu tagit klassen till en ny nivå!
När Honda 1988 släppte sin första XRV 650 Africa Twin satte den en ny standard bland stora tvåcylindriga offroadhojar. Denna 650-kubiks V-twin hade chassi och fjädring som klarade av seriös offroadkörning. Två år senare växte den till 750 kubik. Efter 13 års tillverkning gick Africa Twin i graven.
När Africa Twin för tre år sedan återuppstod i modern tappning, som parallelltwinnen CRF 1000 L, var den efterlängtad och välkommen för många äventyrsfantaster. Nu har den till säsongen 2020 daterats upp rejält, med bland annat en starkare motor och en uppsjö av elektroniska hjälpfunktioner.
Att den nu heter CRF 1100 L Africa Twin avslöjar att slagvolymen har, genom 6,4 millimeter längre slaglängd, ökats från 998 till 1084. Maxeffekten har gått från 95 till 102 hästar och maximalt vridmoment från 99 till 105 Newtonmeter. Den nya motorn uppfyller avgaskraven för Euro 5.
Chassit har liksom tidigare kvalitativa fjädringskomponeneter från Showa, låg tyngdpunkt och en smal ”midja” för bra körställning oavsett om man sitter eller står och kör. Nytt för i år är att man som tillval kan få Showas elektroniska fjädringsjustering (EERA).
Nya Africa Twin kommer i två grundversioner; den vanliga Africa Twin och mer touringanpassade Adventure Sports. Det är den sistnämnda som jag här i första hand pratar om. I slutet av artikeln kommer jag in på den mer offroadanpassade basmodellen.
Bland de positiva fördelarna med Adventure Sports kan jag nämna effektivare vindskydd med ett justerbart kåpglas, slanglösa däck, större bensintank (nu på 24,8 liter), stor hasplåt i aluminium, rejäla handskydd samt värmehandtag och tolvvolts uttag som standard… =>
Läs hela artikeln genom att klicka på bilden nedan:
Annons: