Z 900 har i flera år varit Kawasakis bästsäljande modell i Europa. Och det med rätta, hyggligt pris, hyggligt drag, hygglig komfort. För att möta den hårdnande konkurrensen från när och fjärran har de gröna nu skärpt upp 900:n ordentligt.
En stor anledning till Z 900:s popularitet har varit att det anses vara en pigg och rolig hoj, kombinerat med ett vettigt pris. En naken hoj med 125 hästar och ett pris på strax under hundratusen kronor är ett bra koncept. Den är förstås flitigt uppvaktad av Yamaha MT-09 och KTM 790 Duke, som Kawas pressofficer Martin Lambert menar är de hetaste konkurrenterna. Dock har Z 900 lyckats hålla fanan högst och således toppat försäljningsstatistiken av dessa tre sedan den släpptes 2017.
Inför 2020 har Kawasaki lyssnat på förare och press och vässat det gröna svärdet, måttligt men klart märkbart. Om vi börjar med motorn så har känslan vid på- och avslag förbättrats rejält, nu finns inga ryck utan bara en sammetslen våg av fyrcylindrig kraft. 900:ans radfyra har ingen ride-by-wire utan här påverkas gasspjällen direkt av gaswiren men backas upp av ett set sekundära spjäll som drivs av hojens ECU. Vidare har Kawasakis ”ljudingenjörer” jobbat med luftburk och avgassystem för att få till ett rått och sportigt ljud, utan att störa, och det nya avgassystemet inverkar även på Euro5-godkännandet. En efterfrågad traction-control och fyra valbara effektlägen kommer som bonus. Z 900 finns även att köpa som en 70/35 kW-version för A2-klassen. =>
Läs hela artikeln nedan genom att klicka på bilden:
Annons: