Modellen är döpt till LS-218 och kommer att presenteras på Qatar i helgen. Lightnings elektriska superbike har slagit tre hastighetsrekord och vunnit Pikes Peak, produktionsversionen ska vara tekniskt snarlik och den största skillnaden ska vara kåporna.
Den elektriska motorn levererar 200 hästkrafter och 227 newtonmeter. Tvåhundratjugosju.
Lightning är medvetna om att de kommer bli jämförda med de bensindrivna alternativen och har därför haft som mål att vara bäst på marknaden – oavsett drivmedel. Den amerikanska tillverkaren hävdar att motorcykeln kommer se mycket ut som skissen till höger, fast med lykta, blinkers och backspeglar så klart.
Tre varianter kommer finnas att välja på. En med 12kWh, en med 15kWh och en med 20kWh. Den minsta varianten ska vara kapabel till över 160 kilometer per laddning i motorvägsfart. Den körklara vikten ska vara strax över 220 kilo.
LS-218 ska ha Öhlins FGRT-gaffel med NIX30-fjädrar och en TTX36-dämpare bak. Bromsoken levereras från Brembo och Marchesini står för fälgarna.
Tillbehörskatalogen ska vara en stor sådan med bland annat Android-instrumentering, kolfibersving och -ram, med mera. LS-218 kostar från 250 000 kronor (38 888 dollar).