Nya Triumph Trident 660

Naken, fräck och med kraftfullt mellanregister!

Triumph har satsar hårt på att slå sig in i den allt mer populära mellanklassen med nya Trident. Drivkällan är en ny version av Triumphs trecylindriga 660-kubiksmotor, dessutom har hojen försetts med klassledande elektronik. Priset är också konkurrenskraftigt: 84 900 kronor! Nya Trident är en instegsmodell som hotar på de mer etablerade konkurrenterna i mellanklassen. Motorn på 660 kubik är ny, men baserad på Street Triple S. Den levererar 80 hästar vid 10 250 varv och har 64 Nm vid 6 250. En triple kombinerar fördelarna hos en twin och radfyra, något som visas genom att Trident har 90 procent av vridmomentet tillgängligt redan vid 3 600 varv.

Annons

TFT-instrumentering med många möjligheter.

Cykeln kan levereras som A2 med elektronisk strypning som kan avlägsnas när föraren tagit fullt A-körkort. Trident är byggd med tanke på maximal körglädje och den är pigg och lättkörd. Elektroniken är klassledande: Två körprogram: Road och Rain – som bägge ger full effekt, men varierar sättet som effekten levereras. Traction-control är anpassad för respektive körläge och kan kopplas ur. Instrumenteringen har TFT-display med connectivity för musik, navigator och GoPro.

Cykeln finns i fyra olika färgvarianter.

Chassit är byggt av stålrör, fjädringen levereras av Showa och ABS-bromsarna kommer från Nissin. Utseendet är inspirerat av klassisk Triumph-design, men linjeföringen är fräck och aggressiv. Om du vill anpassa cykeln efter egen smak finns redan 45 olika originaldelar att skruva på. Serviceintervallen är hela 1 600 mil och servicekostnaderna ska enligt uppgift vara klassens lägsta.

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

Upptäck mer från Bike powered by Motorrad

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa