Redan vid första anblick står det klart vilken modell Yamaha XV 950, även kallad Bolt, är tänkt att konkurrera med. Yamahas nya customhoj påminner starkt om Harley-Davidson Sportster med högt placerad och droppformad tank, moderat gaffelvinkel, låg sadel och en välavvägd mängd stylingaccessoarer.
Helheten kröns av en luftkyld V-twin med 942-kubik – något större än 883-kubikaren som sitter i Harleys lilla Sportster. För att skapa den rätta känslan har Yamaha valt att inte utrusta V-twinnen med balansaxel och motorn sitter stumt monterad i ramen. Lådan är femväxlad och sekundärdrivningen sker med rem.
XV 950 startar med ett något ojämnt smattrande och vibrationerna förmedlas till föraren på exakt rätt sätt. Kopplingen är lättjobbad, precis som växellådan, och hojen rullar mjukt iväg. Allt känns precis som det ska. V-twinnen svarar snällt och drar rent från tomgång.
Den körklara vikten ligger på 247 kilo, men trots det känns den inte tung. Sadelhöjden på låga 690 millimeter gör också att den kommer att passa kortare förare alldeles utmärkt.
Med mina 185 centimeter är körställningen okej, men det skulle vara skönt med mer plats för benen. Kopplings- och bromsgrepp är inte justerbara och även om alla andra reglage är funktionella, känns de något billiga. Den runda och digitala instrumenteringen är snygg och utöver hastighetsmätare finns två trippmätare och klocka. Det finns ingen varvräknare men man saknar det inte heller, motorn berättar klart och tydligt när det är dags att växla upp. Köregenskaperna är tillräckliga för hojtypen. Nedläggningsvinkeln är dock något begränsad och fotpinnarna kan skrapa i asfalten redan i lägre tempo. Den kortslagiga bakfjädringen bidrar till att man lär sig hålla koll på ojämnheter i vägen, men framgaffeln håller måttet.
Bromsarna är relativt effektiva och känslan bra. Frambromsen kräver dock oväntat mycket kraft, men samtliga svensksålda modeller har ABS som standard (provkörningsexemplaret saknade detta).
XV 950 har plats för passagerare, men det står ändå klart att Bolt passar bäst som solohoj. Yamaha har även förstått att customägare ofta vill bygga om sina hojar. Därför är utbudet av originaltillbehör stort och XV 950 lär även skapa glädje på tillbehörsmarknaden.
På det hela taget är nya XV 950 en trevlig och lättkörd hoj som trivs bäst inne i stan men också gillar landsvägen. Att du nu lättare kan fixa stuket själv är också ett plus.
Plus: Lättkörd. Rätt känsla. Utmärkta möjligheter för den som vill bygga vidare. ABS är standard.
Minus: Väl kompakt körställning för större förare. Bakfjädringen har svårt att hantera sämre underlag.
Publicerad i Bike nummer 3 2014.
Text: Petri Suuronen
Foto: Valtteri Nygren