Transportstyrelsen har föreslagit att handledare ska få övningsköra med fler än fem elever.
– För SMC har det alltid varit självklart att handledarskapet ska upphöra omedelbart när en körkortstagare har blivit godkänd vid körprovet. SMC strävar efter att främja flexibilitet genom att uppmuntra motorcyklister att stödja varandra, så att fler kan bli säkrare förare genom en kombination av träning på trafikskola och med en privat handledare. Förslaget säkerställer att fler blivande motorcyklister kan hitta privata handledare, samtidigt som det effektivt motverkar illegal övningskörning. Detta är mycket positivt, säger Roger Berzell, generalsekreterare för SMC.
SMC har uppmärksammat Transportstyrelsen och politiska beslutsfattare på begränsningarna i regeln som tillåter en handledare att ha högst fem körkortstagare samtidigt. Denna begränsning kvarstår dessutom i fem år, även om körkortstagaren redan tagit sitt körkort.
Ändringen som infördes december 2021 var en del i ett paket av åtgärder som Transportstyrelsen föreslog för att hindra uppkomsten av svarta trafikskolor. SMC ställer sig bakom att bekämpa illegal verksamhet men konsekvenserna om att endast tillåta fem övningskörningselever som inte plockas bort när de fått sina körkort har slagit hårt mot blivande motorcyklister. Det kan vara en utmaning för blivande motorcyklister att få tag i en privat handledare, eftersom merparten tar sitt MC-körkort senare i livet och därmed inte har samma tillgång till familjemedlemmar att övningsköra med. Istället kan det vara en kompis eller kollega som ställer upp. Om blivande förare har svårt att hitta en handledare för privat övningskörning får det flera negativa följder. Mängdträning behövs för att få mer körvana och erfarenhet av olika trafiksituationer. Brist på mängdträning gör det svårare att klara körprovet och dessutom blir det dyrare eftersom all körträning då måste ske på trafikskola.
Transportstyrelsens förslag till översyn av förarutbildning skickas nu till regeringen för beredning och därefter till riksdagen för beslut. Enligt underlaget kan förslaget bli verklighet i januari 2029.
– Det är alldeles för lång tid med fem år för att göra den här förbättringen. Nu får vi fortsätta arbeta med frågan för att det ska genomföras tidigare, säger Roger Berzell.