Vid 15 års ålder vann Ola första pris på en utställning i Stockholm med en Arlen Ness inspirerad moped. Åren efter det har kantats av en hel del olika motorcyklar. De flesta med klassiska amerikanska v-twin motorer.
Han har en gedigen utbildning från bland annat Konsthögskolan, Artcenter College of Design i Pasadena, Kalifornen. Där fördjupade han sig i bil och motorcykel-design. Södra Kalifornien ser Ola som epicentrum för hoj och hotrod-scenen.
Efter sin tid i Kalifornien tog han masters-examen i industridesign på Konsthögskolan. Åren efter sin examen har Ola jobbat bland annat för SAAB, frilansat för Öhlins, Unique Custom cycle och MCM.
2003 började han jobba som designer hos BMW och gjorde sig ett namn inom koncernen och under de kommande 15 åren jobbade han upp sig till chefsdesigner.
Hans passion för motorcyklar och förståelse för marknaden har gett honom en inflytande roll i marknadsföringen av BMW:s produkter. R-nineT är ett exempel på det.
Ola Stenegärds unika expertis passar perfekt med den långsiktiga tillväxt-strategi som Indian har för att utvecklas globalt.
–Det finns inget annat märke som är lika historiskt för amerikanska motorcyklar som Indian. Jag kan inte vara mer exalterad över att börja jobba med Indian Motorcycle nu när märket har lyckats återvända till marknaden och drivs av en positiv utveckling. Det ska bli spännande att driva den utvecklingen framåt och läget kunde inte vara bättre för mig, säger Ola.
– Ola har lyckats erhört väl med att lansera nya produkt-kategorier och har nått ut till så många olika typer av hojåkare med sina designer. Det är precis vad vi vill fokusera de kommande åren. Det är svårt att hitta en designer med Olas unika erfarenhet och vi är väldigt glada över att få Ola med på det här tåget vid en så viktig tidpunkt somdet här är för vårt företag, säger Indians VD Steve Menneto.