För endast ett par timmar sedan bänkades en Suzuki Hayabusa med förstärkta bultar i toppen, JE-turbokolvar, hårdare ventilfjädrar och Carillo-vevstakar, förstärkt koppling och ett turboaggregat som inte liknar någonting till 583 hästar vid 9 900 varv på utgående växellådsaxel. Tidigare inofficiella rekord uppges ligga på 575 hästar vilket i detta fall får anses som aningen ”klent”…
I övrigt är motorn original.
För tillfället pågår jobb med kamaxelbyte för att kunna pasera siffran 600 hästar på utgående. Laddtrycket är närmast sjukt högt med makalösa 2,6 bar på mätaren.
– Vi står på behörigt avstånd, säger Erik Marklund när vi pratar med honom på telefon.
Uppdatering 14 oktober: Enligt uppgift så passerade Erik & Co. 626 hästkrafter idag! Med ytterligare litet fix så klämde de ut 640 hästkrafter på utgående axel men då sa topplockspackningen upp sig. För mycket aldrig tillräckligt vilket ger respekt för turbolegenderna Erik Marklund och Christer Johansson!