Pirelli DIABLO Supercorsa V4 är här

Under hösten meddelade Pirelli att företaget var inne i slutskedet vad gäller utveckling och testkörning av fjärde generationens Pirelli DIABLO Supercorsa-däck, såväl SP racing street-versionen som SC-alternativet. Nu är däcken redo att möta marknaden.

Pirellis Diablo Supercorsa V4-däck uppges vara resultatet av över 20 års erfarenhet från bland annat Superbike-VM, och där Pirelli anger att över 3,5 miljoner av dessa däck har sålts sedan 2007. 

Det finns två versioner att välja mellan av Diablo Supercorsa V4: SC ”Special Compound”-versionen, tillgängligt i tre olika gummiblandningar, är idealiskt för användning på bana, och SP ”Sport Production” är ett landsvägsanpassat däck som är framställt för användning på både racebanan och landsväg.

Jämfört med sin föregångare uppges DIABLO Supercorsa V4 (V4 anger fjärde generationen) vara en helt förnyad produkt när det gäller slitbanedesign, sammansättningar, strukturer och profiler. DIABLO Supercorsa är ett däck som är homologerat för landsvägbruk.

DIABLO Supercorsa SC V4 finns i tre gummiblandningar (fram och bak):

SC1 – Fram: maximal känsla / Bak: topp-prestanda med höga temperaturer och inte särskilt nötande asfalt

SC2 – Fram: maximal stabilitet och konsistens / Bak: jämn prestanda och idealisk för låga temperaturer eller extremt slitande asfalt

SC3 – Race-for-fun-valet för längre bansessioner, men inte avsett för professionell racing.

DIABLO Supercorsa SP V4 kommer med ”Dual Compound”, alltså dubbla gummiblandningar både fram och bak, vilket ska ge optimal hållbarhet men även grepp och körkänsla under många typer av körförhållanden.

DIABLO Supercorsa föddes ur erfarenheten från Pirellis utvecklingsarbete i Superbike-VM, där Pirelli sedan 2004 har varit mästerskapets exklusiva däcksleverantör. Efter att 2005 ha lanserat DIABLO Superbike (Slicks)-däcket för bankörning presenterade Pirelli 2007 racingdäcket DIABLO Supercorsa SC, som 2008 följdes av SP (Sport Production) ). Under årens lopp har DIABLO Supercorsa i sin SC-sammansatta version blivit den absoluta referensen i Supersport- och Superstock-klasserna runt om i världen.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser