Triumph är agressiva på marknaden och är en av få tillverkare som kan visa positiva resultat de senaste åren. Sedan Tiger 800 blev den bästa säljande äventyrshojen i Europa har inte Triumph kunnat låta BMW härja näst intill fritt i den stora äventyrsklassen med sin R 1200 GS. Tiger Explorer ska vara lättare, starkare och ha mer vrid än BMW:n, lovar Triumph. Några officiella siffror finns inte då modellen inte är helt färdigutvecklad men vi har från säkra källor hört 137 hästkrafter och 121 newtonmeter ur den helt nyutvecklade radtrean på drygt 1200 kubik. Rödmarkeringen är vid 10 000 varv och för första gången använder Triumph ride-by-wire-teknik. Bakhjulet sitter i en enkelsving, drivs med kardan och har är 17 tum stort. Framhjulet mäter 19 tum och båda är gjutna tioekrade. Tanken rymmer 20 liter och det finns centralstöd.
Modellen kommer att säljas i Sverige antingen "naken" eller fullkittad med dimljus, störtbågar och andra tillbehör. Original har Tiger Explorer traction control, avstängningsbar ABS och farthållare. Dessutom kan både styre och ruta justeras. Generatorn är på hela 950 watt vilket tillåter många tillbehör, vilket såklart Triumph redan har utvecklat i form av värmeslingor på de flesta håll och både hårda och mjuka väskor. Fler reglade har flyttats till styret, exempelvis styrningen av färddatorn.
Modellen förväntas finnas till försäljning i mars men det kan ändras.