En ny Crossrunner presenterades strax innan Intermot och Jonathan har varit på lanseringen av den nya motorcykeln. Kortfattat kan man säga att Crossrunner fått en snarlik uppdatering som VFR800 fick för ett år sedan.
– Crossrunner har numera tvåstegad traction control, ny sving och bakram, femstegad handtagsvärme och ökad fjädringsväg. Den har även fått samma motoruppdateringar och levererar lika mycket effekt som VFR, berättar Jonathan.
Även designen har tagit ett steg framåt, den är nu lite vassare och det är inte lika mycket kåpor som skymmer motorn. Tack vare omplacerade kylare, från sidorna till framför motorn, har profilen gjorts smalare.
– Honda kallar det själva för adventuretouring. Vilket absolut stämmer, om än med betydligt mer fokus på asfalt än grus. Den är riktigt bekväm att köra och skulle troligtvis passa perfekt för Sveriges små, slingriga landsvägar.
Ovan hittar ni ett klipp från lanseringen och en kort bit av turen på 20 mil som kördes. Den kompletta provkörningen hittar ni i Bike Katalogen, vårt första nummer för 2015 som är ute i början av december.