Provkörning av Yamaha X-MAX 300

[2jslideshow id=”4261″]Yamahas nya allround?

Sommar, sol och Amore. Italiens gatuliv präglas av flinka skotrar och Florens är en riktig hotspot på skoterscenen. Här gäller det att vara snabb och smidig samt att utnyttja varje lucka i trafiken. Men körningen bär också ut ur staden där en skoter även måste fungera på landsvägarna i Toscanas bergslandskap. Yamaha har byggt nya X-MAX 300 för att kunna klara både stadstrafik och kunna sträcka ut på landsvägen. Vi gör en första provkörning i soliga Italien.

Traction control och Smart Key är standardutrustning

Säkerheten spelar en viktig roll för en pendlare och Yamaha har försett X-MAX med ett antispinnsystem som standard, förutom låsningsfria bromsar – ABS. Vid behov kan systemet avaktiveras med hjälp av ett knapp på styret, men i staden visar det sig vara till stor hjälp, speciellt eftersom det griper in mycket diskret.

Första intrycket av Yamaha X-MAX 300

Vårt första intryck av X-MAX 300 är att det är en fullvuxen skoter, men kan den hänga med i stadstrafiken? Efter att ha tittat på den biffiga framdelen och den breda bakändan, får man snarare intryck av att det här är en touringskoter. Morgontrafiken i centrala Florens erbjuder den miljö man vill ha för att prova just det.

En annan viktig aspekt för en vardagsskoter är den praktiska nyttan. Med Smart Key System erbjuder Yamaha en funktion som med säkerhet kommer också hos andra skotrar i framtiden. Nyckeln stannar i fickan, bara att kliva på och köra. Enkelt. Utrymmet under sadeln rymmer hela 45 liters lastutrymme (eller två integralhjälmar plus extra prylar). Det finns två handskfack varav ett är låsbart (det låsbara innehåller ett 12-voltsuttag).

Läs mer om Yamaha X-MAX 300 i Motorrad nr 6, ute den 30 maj.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser