Vänstertrafik står på dagordningen när jag ska få provköra 2017-modellerna med den splitter nya Milwaukee- Eight motorn. Platsen är William Shakespeares hemtrakter runt Stratford i England och vädret visar sig från sin bästa sida då kvicksilvret närmar sig 30 grader. Jag startar på en Road King och att köra på vänster sida är inte helt enkelt i början men efter några mil börjar det kännas naturligt.
Precis som alla andra tillverkare är Harley- Davidson tvungen att följa nya Euro 4-normen till nästa år. Detta är den största orsaken till att H-D släpper sin nya motor till 2017. Bortsett från motor och uppdaterade fjädringskomponenter är de olika modellerna nästan oförändrade.
De första intrycken av den nya motorn är att den är både lätthanterlig och förutsägbar. Nu är det ett klink istället för ett massivt klånk när jag lägger i första växeln. Harley-Davidson vill behålla så mycket av sin identitet som möjligt och Milwaukee-Eight motorn är ett bra exempel på det. Det feta ljudet och den unika känslan är precis vad många förväntar sig av en H-D. Under körning är emellertid de klassiska vibrationerna nästan borta och det är enkelt att se vad som händer i backspeglarna. Den gummiupphängda motorn är utrustad med en balansaxel som enligt tillverkaren ska ta bort 75 procent av föregångarens vibrationer. Efter åtskilliga mil på engelska landsvägar genom rondeller och mindre byar byter jag till den vita Street Glide Special som syns på bilderna. Motor och växellåda känns mer distinkt på den här modellen vilket kan bero på att den har gått lite längre i sin inkörningsprocess. Kraften finns att tillgå genom hela registret och omkörningarna går snabbt och smidigt. Växellådan är med på noterna under hela provkörningen. Kopplingen ska enligt H-D vara mer lättarbetad än tidigare men i min smak är den fortfarande för trög för att trivas med.
Milwaukee-Eight erbjuder större kubik och högre kompression. Motorn har även fyrventilstoppar med 50 procent bättre luftgenomströmning. Den nya ventilmekanismen gör att ventilspelet inte behöver justeras med jämna intervall. Hemligheten är vipparmarnas utförande och allt ställs in vid montering av motorn. Dubbla tändstift till varje cylinder bidrar till en bättre förbränning. Dessutom har motorn en kedjedriven kamaxel som gör motorcykeln lättare. En ny knacksensor till varje cylinder hjälper till med rätt förbränning och katalysatorn har flyttats för att avskärma värmen från passageraren. Jag kände av motorvärmen men det var förståeligt eftersom det var en riktigt varm dag. Tomgången är nerjusterad från 1 000 varv per minut till 850.
Milwaukee-Eight kommer i tre olika utförande oberoende av vilken touringmodell du väljer. Milwaukee-Eight 107 med sina 1 745 kubik har oljekylda cylindertoppar för modellerna Street Glide Special, Road Glide Special, Road King/Road King Classic och den helt nya triken Freewheeler. Vätskekylda utgåvor finns på Ultra Limited/Ultra Limited Low, Road Glide Ultra och Tri Glide Ultra. Milwaukee-Eight 114 bjuder på 1 870 kubik och har vätskekylda cylindertoppar för modellerna CVO Limited och CVO Street Glide.
Fjädringe är helt ny för alla ovanstående modeller. Fram sitter en Showa SDBV-gaffel som är skräddarsydd för respektive modell. Här finns inga justeringsmöjligheter. Under körning känns den förutsägbar men vid några tillfällen överdrivet hård. Bak sitter två fjädrar med hydraulisk justeringsmöjlighet av förspänning. I handboken och i packväskan står riktlinjer för inställning vilket är bra vid körning med passagerare eller mycket packning.
2017-modellerna som provkördes fungerade bra för avslappnad cruising med lågt varvtal. De fungerar också för lite mer offensiv körning men det är en hel del kilo som ska bromsas innan det svänger. Jag förväntade mig mer av ABS-bromsarna från Brembo som borde leverera bättre bett och känsla. Det gäller att planera körningen för att finna flytet. När det svänger och vägbanan är ojämn hjälper den nya fjädringen till och ser till att fotplattorna inte skrapar i asfalten lika ofta som på tidigare modeller.
Street Glide-modellen är rikligt utrustad med till exempel 6,5-tums infotainmentsystem med touchscreen och integrerad GPS. Ljudet är okej men försämras självklart så snart du sätter på dig hjälmen.
Femton minuter innan vi är tillbaka där vi började bestämmer sig det engelska vädret för att visa sig från sin rätta sida och bjuder på ett rejält ösregn och åska. Men lyckligtvis klarar jag av att inte lägga de 376 kilona i någon av de hala rondellerna.