Triumphs moderna Bobber har blivit något av en succé sedan den lanserades i oktober 2016. Med sin hot rodliknande stil och sitt distinkta motorljud är det inte svårt att förstå varför.
Nu är det den senaste versionen av den modellen, Bobber Black, som står uppställd framför mig. Jag fick nyckeln i handen och hittade det stilmässigt korrekt placerade tädningslåset långt ned på höger sida av motorcykeln.
Triumph utvecklade Blackversionen parallellt med standardmodellen men har valt att först nu lansera den. Som hos sitt syskon är sadelhöjden låga 690 millimeter, vilket borde göra att modellen storleksmässigt passar de flesta.
Motorn startar och pulserar ut ett härligt ljud ur de två snedskurna ljuddämparna. Kopplingen känns lätt och växlarna slinker i lätt men med ett kvittrande mekaniskt ”klonk”.
Samarbetet mellan förare och motorcykel sker utan ansträngning i det avseendet.
Det är vägarna längs med havet och upp i bergen kring Marbella i Spanien som utgör min provkörningssträcka den här soliga dagen.
Till skillnad mot standardmodellen som har ett smalt 19-tumsdäck fram har Black fått ett fett 16-tumsdäck som specialutvecklats av Avon.
Det passar stilmässigt men ger även fina köregenskaper på de kurviga vägarna. En kraftigare Showa-gaffel på 47 millimeter gör ett bra jobb på de flesta områdena under körningen.
Jämfört med vanliga Bobbbers 41-millimeters KYB-gaffel är även detta något som tillför till den biffigare framtoningen.
För de gasglada var den enkla bromsskivan på standardmodellen underdimensionerad. I Black-utförandet får motorcykeln därför två 310 millimeter stora skivor som nyps av 2-kolvsok från Brembo.
Bromskraften är bra och det går relativt lätt att stanna den 237,5 kilo tunga motorcykeln. Den har dock lagt på sig nästan tio kilo jämfört med vanliga Bobber. ABS-pulserna känns tydligt när jag sätter bromsarna på prov.
Efter en tids körning på bergsvägarna är det läge för en kafferast. Jag parkerar ett par meter från uteserveringen och tar lite tid på mig för att titta närmare på motorcykeln.
Triumph har som vanligt gjort ett bra jobb med att dölja moderna komponenter som exempelvis katalysatorn.
Framlyktan är av LED-typ och har givetvis en DRL-strimma som lyser upp automatiskt. Allt på ett mycket stilfullt vis. Annars kännetecknas Bobber Black av sina låga ljuddämpare, dubbla luftfilter och givetvis de många svarta detaljerna.
Chassi och motor delas mellan Bobber-modellerna. Det innebär att kraften kommer från en parallelltwin på 1 200 kubik som ger 160 newtonmeter vid 4 000 varv och 77 hästkrafter vid 6 100 varv.
Kraften är lättillgänglig och vibrationerna få. När motorvägen uppenbarar sig är det dags att lägga i sjätte växeln.
På den här versionen är farthållare standard och kan användas från tredje växeln och uppåt. Den är av den enkla modellen och styrs av en enda knapp.
Det är fint att lugnt kunna kryssa fram och låta motorcykeln själv hålla koll på hastigheten.
Den säregna solosadeln fungerar mycket bra, ingen träsmak infinner sig under provkörningen, men det är uppenbart svårt att ändra sittställning.
Sadeln kan justeras i längdled och även instrumenteringen kan vinklas för att passa föraren. För mig fungerar standardinställningen bra.
Bobber Black är en motorcykel som det är lätt att komma överens med men som blir än lättare att leva med ju fler mil som avverkas.
Det enda lilla momentet som stör är att den lätt skrapar i marken om svängen kommer lite för hastigt på. Men den biten är det likväl inga problem med i makligt cruisetempo.
Under sadeln sitter samma enkeldämpare som hos vanliga Bobber. Den har 77 millimeters fjädringsväg och sitter i ett länkage.
Den är justerad för solosadeln, Bobber kan därför inte utrustas med skjutssadel. Ingen av dämparna är justerbara men Fox har tagit fram en bakdämpare som originaltillbehör som kan justeras.
På hemvägen blir det en hel del stadskörning. Rondeller och trafikljus samt mycket start och stopp. Men med modellens låga sadelhöjd och lätta koppling är det en enkel uppgift att ta sig fram.
Med Bobber Black har Triumph byggt en väl genomtänkt motorcykel, där utseendet verkar falla många på läppen. Den är mycket lätthanterlig och exempelvis sker skiftet mellan körlägena Road och Rain med bara en knapptryckning – även under färd. Det nya och mindre framhjulet är tillsammans med den kraftigare gaffeln och bättre bromsarna en bra uppgradering för modellen.
En sak till som slagit mig är att det inte skulle skadat med lite större tank. Men jag parkerar och kan konstatera att körningen av Bobber Black gjort mig på riktigt bra humör.
För en sådan här hoj är det Mission accomplished!