Att skruva bort kåporna på en sporthoj och montera ett helt styre istället för clipons är ett lika klassiskt som effektivt recept för att skapa busigare köregenskaper. Det här har tidigare varit förbehållet de lite större modellerna med principen har på senare tid även hittat till tillverkarnas mindre A2-hojar.
Yamaha MT-03 är en av dessa. Motor, chassi och hjul är samma som hos helkåpade YZF-R3 som lanserades förra året. Men det är trots det svårt att spåra släktskapet i designen, motorcykeln har effektivt förvandlats till att mer efterlikna sina större MT-syskon. Jag provkör hojen under några sommardagar i tät stadstrafik men även på en hel del motorväg och landsväg. Det som slår mig när jag landar i sadeln för första gången är att jag når ner med båda fötterna platt på marken men förarpositionen är ändå förhållandevis rymlig.
Sadelhöjden är samma som hos R3 men det nya styret är 39 millimeter högre och 40 millimeter bredare. Det här ger känslan av att sitta i hojen snarare än på. Det tar en stund att vänja sig men snart nog fungerar det rätt bra. Den pigga parallell-twinnen imponerar genom att vara stark från botten av registret ända uppåt 9 000 varv. Samtidigt som jag kan köra i åttor runt bilarna i den tröga stadstrafiken kan jag faktisk åka rätt bekvämt i motorvägsfart. När det gäller transporter i högre fart har vår provkörninghoj extrautrustats med en liten vindavvisande ruta som gör sitt till för att höja komforten.
Den fina motorn jobbar tillsammans med ett enkelt chassi bestående av en rörram i stål. Svingen är lång och bakdämparen är monterad direkt i denna. Konstruktionen har fokus på att vara enkel, trygg och förutsägbar. Det är den också. Körglädjen skulle kunna ökas något med hjälp av en något högre sadel och hårdare stötdämpare för kvickare kursändringar. MT-03 behåller dock lugnet även i mildare kurvor i relativt raskt tempo. Bromsarna gör jobbet och ett tvåfingergrepp ser till att få stopp på hojen i de allra flesta situationerna.
Detaljkvalitén är prima hos kåpor, reglage och instrument. Den digitala displayen erbjuder rikligt med information och en praktisk växelindikator för en tätstegad maskin som denna. Det märks dock att det sparats in pengar på materialvalet hos detaljer längre bort från förarens direkta synfält.