MT-09 har varit en viktig modell för Yamaha sedan den första versionen blev lanserad för fem år sedan. I fjol kom den i en uppgraderad utgåva, och till 2018 finns den i en dedikerad SP-utgåva. Den slår nu följe med storebror MT-10 SP och racern R1M om att komma i ett sportigare utförande. Sedan 2013 har den japanska tillverkaren sålt över 140 000 motorcyklar i MT-serien.
Jag är på plats i Faro i Portugal och ska strax ut på en 220-kilometerstur för att uppleva och känna på nykomlingen. Hela förra säsongen körde jag själv en MT-10 SP och färgmässigt är lillebror helt lik den större med tvådelad lackering och sin speciella färg på fälgarna. Jag har kört de tidigare utgåvorna av MT-09 förr, så jag vet vilka förväntningar jag ska ha. I våra tester har vi varit lite skeptiska till fjädringen på MT-09, som gjort den nervös under press. När jag nu beskådar min hoj för dagen ser jag att fjädringskomponenterna lyser med guldfärg. Den väl synliga bakdämparen vittnar också om att detta inte är den vanliga MT-09-utgåvan.
Himlen är molnfri och vi sätter kursen norröver inåt landet. Vägarna är av varierande standard längs resan. Motor och chassigeometri är oförändrad från vanliga MT-09. Därmed är det den välprövade CP3-motorn som trollar fram 115 friska hästar. Med quickshifter på plats får kopplingen långt mycket mindre att göra än tidigare. Körlägena består av STD (standard), A och B. B ger en mjuk och komfortabel motorkaraktär, medan A ger en långt mer offensiv och aggressiv upplevelse. Standard passar mig bäst i de flesta sammanhang. Det är enkelt att byta läge i farten. Det samma gäller också mellan de två lägena för traction control, men för att deaktivera den helt måste hojen stannas.
MT-09 SP är en lätthanterad och följsam motorcykel. I SP-utförande har den en råare utstyrsel. Jag kikar ned på styret och den uppdaterade instrumenteringen. Här är svart det genomgående temat. Instrumenteringen har tidigare varit lite besvärlig att beskåda i alla typer av ljusförhållanden. Nu är bakgrunden svart och informationen kommer fram mycket bättre med skarpare kontrast.
Vikten är 193 kilo i fulltankat tillstånd och hojen har inga problem med att dansa sig genom svängarna. Allteftersom blir det riktigt trevligt och farten höjs ytterligare. SP-versionen känns sportigare och stridslusten har ökat ett par nivåer. Detta beror i huvudsak på den nya fjädringsuppsättningen som är specialanpassad för modellen. För övrigt är Öhlinsdämparen bak faktiskt mjukare än den på vanliga MT-utgåvan, men kvaliteten ska vara bättre. Framgaffeln kommer från KYB och är i likhet med bakdämparen fullt justerbar. Tidvis upplevde jag inställningen lite hård när jag körde över kraftiga gupp i vägen, men i de allra flesta sammanhang var hojen följsam. Den gav ett pålitligt intryck och samarbetade väl med nya bakdämparen när den sattes på prov. Det är även relativt enkelt att justera fjädringen för egna preferenser. Men om vi jämför med storebror MT-10 SP så finner du ingen semiaktiv fjädring på MT-09 SP.
Som tillägg till Yamahas speciella och lätt igenkännliga SP-lackering har även sadeln fått matchande färg på de dubbla sömmarna. Sadeln är för övrigt mycket bra och ingen träsmak gick att känna av under provkörningen. Förutom komforten gav den bra rörlighet vid aktiv körning. I kombination med den förhållandevis smala trecylindriga motorn, det lagom breda styret och den upprätta körställningen känns det som man alltid har god kontroll – smidigheten är rätt och slätt fantastisk. Motorn är väl anpassad för alla typer av körning på vanliga vägar och utväxlingen är också spot on.
Det härliga med MT-09 SP är att den har nog med lekfulla krafter som kommer när de efterfrågas och därmed är känslan att man nästan alltid nyttjar motorcykeln maximalt.Vi har varit ute på en härlig turoch det är hög tid att sätta kurs tillbaka mot Faro igen. Lite fartvind träffar naturligvis kroppen på en naken cykel som denna. Men Yamaha har mängder av tillbehör som kan monteras på – bland annat en cool liten frontkåpa. Med den monterad ser motorcykeln även mer komplett ut, förutom att den styr undan vinden riktigt bra.
Bromsbettet är bra och det är enkelt att stoppa cykeln med ett finger. Kopplingen är lätt och växellådan uppförde sig väl under hela dagen. Yamaha har gjort MT-09 ännu bättre och med en prisskillnad på 11 000 kronor är det SP du ska välja om du gillar sportig körning. Tillverkaren själv tror att de kommer att sälja 30 procent SP-modeller och 70 procent av den vanliga utgåvan. I Sverige och Norge tror jag nog att SP-andelen blir betydligt mycket högre än så.