För första gången sedan 2019 var det dags för MotoGP i Argentina och Martin kom iväg utmärkt från mitten av första startraden. Pramac-stjärnan tog holeshot, Pol Espargaro (Repsol Honda Team) startade bra från andra raden för att inleda med att avancera upp till tredjeplatsen, precis bakom polesitter och storebror Aleix Espargaro.
De två främsta, Martin och Aleix Espargaro, började sedan dra ifrån. Avståndet var upp till en sekund, samtidigt som Pol Espargaro och Rins kämpade förbi Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team).
Den regerande världsmästaren Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP™) hade vid det här laget tappat ner till P13 från andra startraden, med den indonesiske GP-vinnaren Miguel Oliveira (Red Bull KTM Factory Racing) bakom sig och Johann Zarco (Pramac Racing), Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu), Enea Bastianini (Gresini Racing MotoGP™) och Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) närmast framför sig.
Samtidigt som en Pramac Racing Ducati-förare satte det snabbaste varvet i racet, kraschade den andra i sväng 2. Martin hade 0,4 sekunders marginal till Aleix Espargaro i jakten på segern, medan Zarco tappade fronten och gled ur racet på varv 7. Martin och Aleix Espargaro hade två sekunder till Rins och Pol Espargaro, Joan Mir (Team Suzuki Ecstar) var nu femma före Marini, som i sin tur hade Maverick Viñales (Aprilia Racing), Bagnaia och Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) i nära sällskap.
Under varv 10 av 25 drev Aleix Espargaro ut brett i sväng 1, förlorade 0,4 s, och sedan kom Aprilia-mannen även brett i sväng 5 – två misstag som kostade spanjoren 0,9 s och nu var Rins bara en sekund bakom. Martins ledning, med 15 varv kvar, var ungefär en sekund. Svaret från Aleix Espargaro? Det snabbaste varvet i Grand Prixet – 1:39.375, 0.4s snabbare än Martin.
Med 11 varv kvar, medan han låg på fjärde plats, kraschade Pol Espargaro oskadd i sväng 2. Det flyttade upp Mir till P4, men 2020 års världsmästare hade två sekunder att överbrygga till sin teamkompis Rins om den sista pallplatsen. Aleix Espargaro hade omgrupperat och var nu tillbaka där han var innan dubbelfelet – 0,3 s efter Martins GP22.
Den första antydan om ett drag kom med åtta varv kvar. Aleix Esaprgaro smet upp bredvid och var uppe i tät, men bara kort, för kort därefter var Martin tillbaka uppe i ledning. Rins var inte heller ute ur striden, Suzuki-mannen var bara 1,3 s efter den ledande duon med sju varv kvar.
Ett varv senare var det copy/paste vid sväng 5. Fortfarande ingen väg förbi för Espargaro, som såg ut att ha lite extra fart till övers gentemot Martin. Och sedan, vid det tredje försöket i sväng 5, var Espargaro förbi. Fyra och ett halvt varv kvar, Aprilia och Espargaro ledde.
Tre kvar. Martin låg fortfarande hack i häl på Espargaro, och Rins var nu endast 0,8 s efter Martin. Två kvar. 0,2s skiljde de två bästa åt, Rins var fortfarande en knapp sekund efter Martin.
På väg in på sista varvet hade Aleix Espargaro gett sig själv 0,6s andrum. Ett monumentalt grymt varv var på väg för nummer 41 och Aprilia, 4,8 km asfalt var allt som skilde honom från en drömdebutseger. Kurva 5 var säkert avklarad. Kurva 7 också. Tre böjar kvar för Espargaro blir snabbt två. Plötsligt var kurva 13 säkert avverkad, och ingen attack från Martin kom, och kort därefter kunde Espargaro passera den rutiga målflaggan som segrare, för allra första gången, vilket gav Aprilia sin första seger i främsta klassen.
Martin fick nöja sig med andraplatsen, som är avgörande för att kickstarta sitt världsmästerskap efter två DNF i Qatar och Indonesien, medan Rins fick kliva upp på pallen för första gången 2022.
I slutändan var Mir bara 0,5 s efter teamkamraten Rins och en pallplats. Peccos P5 var en fantastisk comeback efter att ha misslyckats med Q2, där italienaren slutade före Brad Binder och Viñales i kampen om topp fem. Quartararo säkrade en ensam P8 i ett knepigt race för fransmannen, medan El Diablo avslutade dagen 2,4 s före stjärnrookien Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team) – italienaren slog landsmännen Bastianini och Marini och säkrade en fantastisk P9.
Topp 10 – MotoGP – Argentina
1. Aleix Espargaro (Aprilia Racing)
2. Jorge Martin (Pramac Racing) + 0.807
3. Alex Rins (Team Suzuki Ecstar) + 1.330
4. Joan Mir (Team Suzuki Ecstar) + 1.831
5. Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) + 5.840
6. Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) + 6.192
7. Maverick Viñales (Aprilia Racing) + 6.540
8. Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP™) + 10.215
9. Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team) + 12.622
10. Enea Bastianini (Gresini Racing MotoGP™) + 12.987