Rapport från MotoGP i Österrike

Regnet hängde i luften ovanför Red Bull Ring inför start på söndagens MotoGP, men racet förklarades torrt innan startljusen släcktes, och när racet väl drog igång fick poleföraren Martin en underbar start och var först in i första böj. Bagnaia gasade upp sig till andra plats från tredje startruta medan tredjeplacerade Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) tappade idealspåret vid utgången av kurva 1.

Det var ett mycket hektiskt öppningsvarv där Martin drev ut långt vid kurva 4, samtidigt som regndroppar syntes på kameralinserna. Spanjorens misstag gjorde det möjligt för Bagnaia att ta sig förbi, medan Quartararo och Martin kom lite väl nära varandra vid kurva 6.

Ytterligare några extremt händelserika varv kördes på Red Bull Ring. Quartararo började tappa lite tempo och Marc Marquez, Johann Zarco (Pramac Racing) och Jack Miller (Ducati Lenovo Team) tog sig förbi fransmannen, men El Diablo gjorde ett omtag och började kämpa sig tillbaka upp genom topp fem. Efter en läcker omkörning av Martin och Marc Marquez vid kurva 3 lyckades Quartararo avancera från 4:e till 2:a placering, medan Pecco förblev ledare.

Inte för länge dock. Quartararo använde Yamahans överlägsna kurvhastighet för att gå till attack vid kurva 6, bara för att se sig omkörd av Bagnaia under nästa varv vid kurva 1, efter att Quartararo kom lite väl långt ur idealspåret. Det var ett minst sagt händelserikt race i Österrike, där topp fem nu bestod av Bagnaia, Quartararo, Marc Marquez, Martin och Zarco och hade en sekunds lucka till sjätteplacerade Miller när regnflaggorna drogs tillbaka på varv 11 av 28. Spänningen var skyhög med 17 varv att köra.

Bagnaia, Quartararo och Marc Marquez, de tre främsta, började dra ifrån Martin när racet nått halvvägs. Styrian GP-vinnaren var nu tvåa med Marquez på tredje plats, med Zarco ytterligare 0,6 sekunder efter. Regerande världsmästaren Joan Mir (Team Suzuki Ecstar) hade tagit sig förbi Miller och låg nu på sjätte plats och jagade de två Pramac Ducati-förarna, tre sekunder efter raceledaren.

Ett stort ögonblick när det gäller mästerskapstiteln hände sedan med 11 varv kvar. Zarco, som låg 5:a, kraschade för andra gången för dagen vid kurva 9 och förarens andraplacering i mästerskapet var därmed som bortblåst. Längre bak i startfältet var mästerskaps-ledaren Quartararo tätt uppvaktad av Marc Marquez, och med nio varv kvar drev Quartararo ut allt för brett vid kurva 3 och nummer 93 passade på att smita förbi.

Sex varv kvar och regnflaggorna var tillbaka ute vid kurva 3. Marc Marquez tog som sagt ledningen vid kurvan men Pecco lyckades snart ta sig upp i ledningen igen vid kurva 4, innan himlen verkligen öppnade sig ett varv senare. Det verkade som om att regnet började tillta med fem varv kvar, ett varv då Miller och Alex Rins (Team Suzuki Ecstar) drog in i depån för sina motorcykelbyten, men med fyra kvar så började regnet verkligen ösa ner.

De sex bästa – Pecco, Marc Marquez, Quartararo, Martin, Mir och Binder – var nu låsta ihop och kämpade för att hålla sig kvar på banan. Fem av förarna drog sedan in i depån för att byta till sina regnhojar, det gjorde inte Binder. Och KTM:s stjärna var inte den enda. Aleix Espargaro (Aprilia Racing Team Gresini), Iker Lecuona (Tech3 KTM Factory Racing), Valentino Rossi (Petronas Yamaha SRT) och Luca Marini (SKY VR46 Avintia) stannade också kvar ute på banan och var nu bland de sex främsta.

Marc Marquez ledde bland förarna som nu körde med regndäck, medan Binder och company visade upp minst sagt imponerande färdigheter i att hålla sina maskiner kvar på banan. Med två varv kvar var Binder 31 sekunder före Marquez, men vid kurva 1 kraschade nummer 93 (Marquez). Längst där uppe i täten var Binder 11 sekunder före Aleix Espargaro som i sin tur var hårt uppvaktad av Lecuona, Rossi och Marini i kampen om pallplatserna. Banan var nu helt regnblöt och på något sätt lyckades ändå de flesta förarna som hade valt att köra vidare på slicks hålla sig på hjulen. Men hur gick det egentligen för förarna som körde med regndäck? Tja, på det sista varvet var Bagnaia åtta. Binder hade en stark ledning men det var så långt ifrån bekvämt som du kunde komma, förarna var tvungna att använda varje uns av talang för att hålla sig och sina hojar på banan.

Binder var långt in i den sista sektorn när Bagnaia och Martin sågs glida förbi Rossi, Aleix Espargaro, Marini och Lecuona i Sektor 3 på sista varvet, samtidigt som Binder höll sig på hjulen genom målböjen, vred på gasen – försiktigt – för att passera den rutiga målflaggan som segrare. Bagnaia och Martin passerade mållinjen för att ta andra och tredje, medan Mir lyckades ta sig om Marini och Lecuona för att ta 4:e plats med sina regndäck, efter ett minst sagt hektiskt avslut på racet.

Marini och Lecuona, på slicks, slutade på 5:e respektive 6:e plats, och säkrade därmed sina bästa MotoGP-placeringar på ett sätt som få hade kunnat föreställa sig. Quartararo tog 7:e plats för att utöka sin mästerskapsledning. Rossi låg kortvarigt på 3:e plats med två varv kvar, men trots allt är 8:e plats på slicks en mycket lyckad avslutning för ”The Doctor” på Red Bull Ring. Alex Marquez (LCR Honda Castrol) och Aleix Espargaro fullbordade topp 10.

Topp 10 – MotoGP – Österrike:
1. Brad Binder (Red Bull KTM Ajo)
2. Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) + 9.991
3. Jorge Martin (Pramac Racing) + 11.570
4. Joan Mir (Team Suzuki Ecstar) + 12.623
5. Luca Marini (SKY VR46 Avintia) + 14.831
6. Iker Lecuona (Red Bull KTM Tech 3) + 14.952
7. Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) + 16.650
8. Valentino Rossi (Petronas Yamaha SRT) + 17.150
9. Alex Marquez (LCR Honda Castrol) + 17.692
10. Aleix Espargaro (Aprilia Racing Team Gresini) + 18.270

Mästerskapsställning – MotoGP

Pos.               Förare                                 Märke           Nation           Poäng

1                    Fabio QUARTARARO      Yamaha        FRA              181

2                    Francesco BAGNAIA        Ducati           ITA               134

3                    Joan MIR                            Suzuki           SPA              134

4                    Johann ZARCO                  Ducati           FRA              132

5                    Jack MILLER                     Ducati           AUS              105

6                    Brad BINDER                    KTM             RSA              98

7                    Maverick VIÑALES          Yamaha        SPA              95

8                    Miguel OLIVEIRA            KTM             POR              85

9                    Aleix ESPARGARO          Aprilia          SPA              67

10                  Jorge MARTIN                  Ducati           SPA              64

11                  Marc MARQUEZ              Honda           SPA              59

12                  Takaaki NAKAGAMI       Honda           JPN               55

13                  Alex RINS                          Suzuki           SPA              44

14                  Alex MARQUEZ               Honda           SPA              41

15                  Pol ESPARGARO             Honda           SPA              41

16                  Franco MORBIDELLI       Yamaha        ITA               40

17                  Enea BASTIANINI            Ducati           ITA               31

18                  Danilo PETRUCCI            KTM             ITA               30

19                  Valentino ROSSI               Yamaha        ITA               28

20                  Luca MARINI                    Ducati           ITA               27

21                  Iker LECUONA                 KTM             SPA              24

22                  Stefan BRADL                   Honda           GER              11

23                  Dani PEDROSA                 KTM             SPA              6

24                  Lorenzo SAVADORI         Aprilia          ITA               4

25                  Michele PIRRO                  Ducati           ITA               3

26                  Tito RABAT                       Ducati           SPA              1

27                  Cal CRUTCHLOW            Yamaha        GBR             

28                  Garrett GERLOFF             Yamaha        USA

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser