Regnet hängde i luften ovanför Red Bull Ring inför start på söndagens MotoGP, men racet förklarades torrt innan startljusen släcktes, och när racet väl drog igång fick poleföraren Martin en underbar start och var först in i första böj. Bagnaia gasade upp sig till andra plats från tredje startruta medan tredjeplacerade Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) tappade idealspåret vid utgången av kurva 1.
Det var ett mycket hektiskt öppningsvarv där Martin drev ut långt vid kurva 4, samtidigt som regndroppar syntes på kameralinserna. Spanjorens misstag gjorde det möjligt för Bagnaia att ta sig förbi, medan Quartararo och Martin kom lite väl nära varandra vid kurva 6.
Ytterligare några extremt händelserika varv kördes på Red Bull Ring. Quartararo började tappa lite tempo och Marc Marquez, Johann Zarco (Pramac Racing) och Jack Miller (Ducati Lenovo Team) tog sig förbi fransmannen, men El Diablo gjorde ett omtag och började kämpa sig tillbaka upp genom topp fem. Efter en läcker omkörning av Martin och Marc Marquez vid kurva 3 lyckades Quartararo avancera från 4:e till 2:a placering, medan Pecco förblev ledare.
Inte för länge dock. Quartararo använde Yamahans överlägsna kurvhastighet för att gå till attack vid kurva 6, bara för att se sig omkörd av Bagnaia under nästa varv vid kurva 1, efter att Quartararo kom lite väl långt ur idealspåret. Det var ett minst sagt händelserikt race i Österrike, där topp fem nu bestod av Bagnaia, Quartararo, Marc Marquez, Martin och Zarco och hade en sekunds lucka till sjätteplacerade Miller när regnflaggorna drogs tillbaka på varv 11 av 28. Spänningen var skyhög med 17 varv att köra.
Bagnaia, Quartararo och Marc Marquez, de tre främsta, började dra ifrån Martin när racet nått halvvägs. Styrian GP-vinnaren var nu tvåa med Marquez på tredje plats, med Zarco ytterligare 0,6 sekunder efter. Regerande världsmästaren Joan Mir (Team Suzuki Ecstar) hade tagit sig förbi Miller och låg nu på sjätte plats och jagade de två Pramac Ducati-förarna, tre sekunder efter raceledaren.
Ett stort ögonblick när det gäller mästerskapstiteln hände sedan med 11 varv kvar. Zarco, som låg 5:a, kraschade för andra gången för dagen vid kurva 9 och förarens andraplacering i mästerskapet var därmed som bortblåst. Längre bak i startfältet var mästerskaps-ledaren Quartararo tätt uppvaktad av Marc Marquez, och med nio varv kvar drev Quartararo ut allt för brett vid kurva 3 och nummer 93 passade på att smita förbi.
Sex varv kvar och regnflaggorna var tillbaka ute vid kurva 3. Marc Marquez tog som sagt ledningen vid kurvan men Pecco lyckades snart ta sig upp i ledningen igen vid kurva 4, innan himlen verkligen öppnade sig ett varv senare. Det verkade som om att regnet började tillta med fem varv kvar, ett varv då Miller och Alex Rins (Team Suzuki Ecstar) drog in i depån för sina motorcykelbyten, men med fyra kvar så började regnet verkligen ösa ner.
De sex bästa – Pecco, Marc Marquez, Quartararo, Martin, Mir och Binder – var nu låsta ihop och kämpade för att hålla sig kvar på banan. Fem av förarna drog sedan in i depån för att byta till sina regnhojar, det gjorde inte Binder. Och KTM:s stjärna var inte den enda. Aleix Espargaro (Aprilia Racing Team Gresini), Iker Lecuona (Tech3 KTM Factory Racing), Valentino Rossi (Petronas Yamaha SRT) och Luca Marini (SKY VR46 Avintia) stannade också kvar ute på banan och var nu bland de sex främsta.
Marc Marquez ledde bland förarna som nu körde med regndäck, medan Binder och company visade upp minst sagt imponerande färdigheter i att hålla sina maskiner kvar på banan. Med två varv kvar var Binder 31 sekunder före Marquez, men vid kurva 1 kraschade nummer 93 (Marquez). Längst där uppe i täten var Binder 11 sekunder före Aleix Espargaro som i sin tur var hårt uppvaktad av Lecuona, Rossi och Marini i kampen om pallplatserna. Banan var nu helt regnblöt och på något sätt lyckades ändå de flesta förarna som hade valt att köra vidare på slicks hålla sig på hjulen. Men hur gick det egentligen för förarna som körde med regndäck? Tja, på det sista varvet var Bagnaia åtta. Binder hade en stark ledning men det var så långt ifrån bekvämt som du kunde komma, förarna var tvungna att använda varje uns av talang för att hålla sig och sina hojar på banan.
Binder var långt in i den sista sektorn när Bagnaia och Martin sågs glida förbi Rossi, Aleix Espargaro, Marini och Lecuona i Sektor 3 på sista varvet, samtidigt som Binder höll sig på hjulen genom målböjen, vred på gasen – försiktigt – för att passera den rutiga målflaggan som segrare. Bagnaia och Martin passerade mållinjen för att ta andra och tredje, medan Mir lyckades ta sig om Marini och Lecuona för att ta 4:e plats med sina regndäck, efter ett minst sagt hektiskt avslut på racet.
Marini och Lecuona, på slicks, slutade på 5:e respektive 6:e plats, och säkrade därmed sina bästa MotoGP-placeringar på ett sätt som få hade kunnat föreställa sig. Quartararo tog 7:e plats för att utöka sin mästerskapsledning. Rossi låg kortvarigt på 3:e plats med två varv kvar, men trots allt är 8:e plats på slicks en mycket lyckad avslutning för ”The Doctor” på Red Bull Ring. Alex Marquez (LCR Honda Castrol) och Aleix Espargaro fullbordade topp 10.
Topp 10 – MotoGP – Österrike:
1. Brad Binder (Red Bull KTM Ajo)
2. Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) + 9.991
3. Jorge Martin (Pramac Racing) + 11.570
4. Joan Mir (Team Suzuki Ecstar) + 12.623
5. Luca Marini (SKY VR46 Avintia) + 14.831
6. Iker Lecuona (Red Bull KTM Tech 3) + 14.952
7. Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) + 16.650
8. Valentino Rossi (Petronas Yamaha SRT) + 17.150
9. Alex Marquez (LCR Honda Castrol) + 17.692
10. Aleix Espargaro (Aprilia Racing Team Gresini) + 18.270
Mästerskapsställning – MotoGP
Pos. Förare Märke Nation Poäng
1 Fabio QUARTARARO Yamaha FRA 181
2 Francesco BAGNAIA Ducati ITA 134
3 Joan MIR Suzuki SPA 134
4 Johann ZARCO Ducati FRA 132
5 Jack MILLER Ducati AUS 105
6 Brad BINDER KTM RSA 98
7 Maverick VIÑALES Yamaha SPA 95
8 Miguel OLIVEIRA KTM POR 85
9 Aleix ESPARGARO Aprilia SPA 67
10 Jorge MARTIN Ducati SPA 64
11 Marc MARQUEZ Honda SPA 59
12 Takaaki NAKAGAMI Honda JPN 55
13 Alex RINS Suzuki SPA 44
14 Alex MARQUEZ Honda SPA 41
15 Pol ESPARGARO Honda SPA 41
16 Franco MORBIDELLI Yamaha ITA 40
17 Enea BASTIANINI Ducati ITA 31
18 Danilo PETRUCCI KTM ITA 30
19 Valentino ROSSI Yamaha ITA 28
20 Luca MARINI Ducati ITA 27
21 Iker LECUONA KTM SPA 24
22 Stefan BRADL Honda GER 11
23 Dani PEDROSA KTM SPA 6
24 Lorenzo SAVADORI Aprilia ITA 4
25 Michele PIRRO Ducati ITA 3
26 Tito RABAT Ducati SPA 1
27 Cal CRUTCHLOW Yamaha GBR
28 Garrett GERLOFF Yamaha USA