Marc Marquez åter på tronen. Den åttafaldige världsmästaren gasade till sig sin sjunde seger i Austin samtidigt som Quartararo utökar mästerskapsledningen till 52 poäng.
Hondaföraren Marc Marquez startade från tredje startruta, och tog holeshot. Även Quartararo tog sig förbi poleföraren Bagnaia. Den sistnämnde tappade sedan ytterligare en position till snabbstartande Alex Rins (Team Suzuki Ecstar) under det inledande varvet, där Pecco sedan degraderades till P5 när Jorge Martin (Pramac Racing) tog sig förbi på varv 2.
Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu) var den förste att vurpa bort sig från racet, den japanske föraren låg sexa när han tumlade omkull vid kurva 12 på andra varvet. Längre bak gjorde Jack Miller (Ducati Lenovo Team) goda framsteg med det hårda bakre Michelin-däcket, efter att ha inlett från 10:e startruta, där australiensaren genomförde en två-för-en-affär vid kurva 12 för att passera både Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) och Joan Mir (Team Suzuki Ecstar) på varv 3 för att ta över sjätte plats.
Efter att ha kört om Rins var Martin ett tydligt hot för mästerskaps-ledaren Quartararo, medan Marc Marquez utökade sin ledning till en sekund. Miller, som passerat teamkamraten Pecco, var nu före Rins på P4 och var tydligt på fram-marsch. Bagnaia, på sjätte plats, hade i sin tur svårt att hänga med topp fem.
Varv 8 av 20 tickade förbi och Marquez drog till med en varvtid på 2:04.368, och hans ledning var nu 1,5 sekunder över Quartararo. Med 11 varv kvar hade den ledningen utökats till 2,3s, med Quartararo en sekund före tredjeplacerade Martin. Miller var en halv sekund bakom sin ducati-kollega, och 1,3 sekunder bakom låg Pecco, som hade börjat få lite bättre flyt i körningen.
Pecco hakade sedan på bakom teamkamraten Miller, innan den senare släppte förbi Pecco, där varje poäng i titelracet är helt avgörande i detta skede, särskilt med Quartararo på andra plats med åtta varv kvar. Frågan var: skulle Bagnaia lyckas köra ikapp och passera Martin för att ta över tredjeplatsen? Med fyra varv kvar var gapet plötsligt ingenting, medan Martin sågs titta ner på sin instrumentering flertalet gånger. Hade Martin börjat få problem, eller ingrep Ducati? Detta spelade dock mindre roll i slutändan, efter att Martin bestraffades med ett extra långt varv.
Till slut gav Marc Marquez Repsol Honda Team sin 450:e pallplats i främsta klassen genom sin eleganta och överlägsna seger, medan Quartararo tog en andraplats. Bagnaia återhämtade sig bra för att göra anspråk på tredjeplatsen, men en del mark förlorad i titel-jakten.
Rins slutade på fjärde plats efter att ha tjänat på Martins efter långa varvstraff, den senare slutade på femte plats efter ännu en fantastisk körning. Sjätteplatsen gick till Enea Bastianini (Avintia Esponsorama) som drog nytta av en sammandrabbning mellan Mir och Miller på sista varvet.
Mirs manöver på Miller vid kurva 15 resulterade i att den regerande världsmästaren straffades med en lägre placering i resultatlistan. Mir korsade linjen på sjunde plats med Miller 8:a, det resultatet skiftades dock efter att Mirs straff beslutats, medan Binder och Pol Espargaro (Repsol Honda Team) körde in på nionde respektive tionde plats. Miguel Oliveira (Red Bull KTM Factory Racing) slutade plats elfte plats, följd av Alex Marquez (LCR Honda Castrol), Andrea Dovizioso (Petronas Yamaha SRT), Luca Marini (SKY VR46 Avintia) och Valentino Rossi (Petronas Yamaha SRT), där Rossi säkrade en poäng i sitt sista Grand Prix-framträdande i Amerika.
Aleix Espargaro (Aprilia Racing Team Gresini) och Johann Zarco (Pramac Racing) kraschade, men klarade sig oskadda.
Helgen blev en drömhelg i USA för Marc Marquez. Lika lycklig är sannolikt Quartararo, som nu har ett övertag på 52 poäng, vilket innebär att han kan vinna 2021 års titel under nästkommande race, som körs 24 oktober, på Misano-banan i Italien.
Topp 10 – MotoGP – COTA:
1. Marc Marquez (Repsol Honda Team)
2. Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) + 4.679
3. Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) + 8.547
4. Alex Rins (Team Suzuki Ecstar) + 11.098
5. Jorge Martin (Pramac Racing) + 11.752
6. Enea Bastianini (Avintia Esponsorama) + 13.269
7. Jack Miller (Ducati Lenovo Team) + 14.722
8. Joan Mir (Team Suzuki Ecstar) + 13.406*
9. Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) + 15.832
10. Pol Espargaro (Repsol Honda Team) + 20.265
*straff – en placering