I helgens MotoGP på Le Mans blev Jack Miller (Ducati Lenovo Team) – trots två straffrundor – den första australiensaren sedan Casey Stoner 2012 som vann två MotoGP på raken i den främsta klassen. Dessutom slutade racet med dubbla franska pallplatser, med Johann Zarco (Pramac Racing) och Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) på andra respektive tredje plats.
Strax för start förklarades racet torrt. Inget regn hade fallit sedan uppvärmningen och efter Moto3 och Moto2-racen var Le Mans-banan fortfarande torr från regn. På himlen syntes dock några hotande mörka moln. Hela startfältet hade valt den mjuk-mjuka-däck Michelin att starta racet med, där några prognoser tydde på att det kunde vara lite regn på väg.
Racet inleddes under torra förhållanden och som förväntat kom Miller iväg snabbt med sin Ducati och knep ledningen från tredje startruta, tätt följd av både Viñales och Quartararo.
Det var en hektisk start. Längst fram låg Miller närmast före Quartararo och Viñales med snabbstartande Alex Rins (Team Suzuki Ecstar) och Marc Marquez inom topp fem, när regnet började falla. Det var ett lättare regn till att börja med och Quartararo gjorde ett fenomenalt två-i-ett-drag på Viñales och Miller vid kurva 3, men regnet började sedan falla mycket häftigare. På varv 5 öppnade himlen sig ordentligt och det var dags för startfältet att komma in i depån för att byta till sina regn-preppade maskiner.
Miller kom långt ut vid kurva 11 när ryttarna kämpade för att avsluta varvet på den allt blötare asfalten. Slicks-däck och kraftigt regn är inte en bra kombo, och den regerande världsmästaren Joan Mir (Team Suzuki Ecstar) blev snart påmind om detta faktum. Mir kraschade på varv 5 då regnet började falla allt häftigare, samtidigt som mer drama följde i depån. Både Miller och teamkamraten Bagnaia fick två extra långa varv efter att ha kört för fort inne i depåområdet, Quartararo körde av misstag in i Viñales depåplats, medan Marc Marquez tog över som raceledare.
Rins var nu tvåa, men redan vid kurva 4 drog spanjoren omkull. Detta lämnade Marc Marquez och Quartararo med en lucka ner till Miller, men det var före att den åttafaldige världsmästaren drog i backen vid varvets sista böj. Marc Marquez ”slösade bort” sin ledning men #93 var snart tillbaka på rätt spår igen. Nu var Quartararo tävlingsledaren igen men Miller närmade sig. Som vi vet hade australienaren två extra långa varv att köra, vilket han gjorde på varv 9 och 10 innan han omedelbart började ta in på Quartararo.
På varv 12 var det Quartararo som tog sin straffrunda, och nu på andra plats hade han en marginal på 12 sekunder över tredjeplacerade Nakagami. Miller uppe i ledning hade nu fyra sekunders ledning över Quartararo, då Zarco tog över tredjeplatsen från Nakagami vid kurva 3. Fransmannen började sedan närma sig landsmannen Quartararo, med nästan två sekunder per varv, när torra spår började dyka upp. Det föll inget regn, vilket skulle kunna betyda att det kunde bli läge för förarna att åter igen bege sig in i depån för hojbyte.
Marc Marquez kraschade vid kurva 6, hans andra vurpa i racet, och den här gången var han ute ur racet.
Nu sken solen i Frankrike. Zarco var 1,8 sekunder snabbare än Quartararo, samtidigt som Alex Marquez (LCR Honda Castrol) och Danilo Petrucci (Tech3 KTM Factory Racing) tog sig förbi Nakagami för att ta över fjärde- respektive femteplatsen. Även Bagnaia tog sig om den japanske föraren med sex varv kvar, och längre fram gasade Zarco förbi Quartararo för att ta över andraplatsen, sju sekunder efter Miller. Quartararo hade nu 12 sekunders försprång ner till Alex Marquez.
Fem varv kvar. Banan var nu torr, men med endast fyra varv kvar att köra, fanns det inte tid att köra in i depån, bege sig tillbaka ut och dra nytta av slicksen – inte för ledarna i alla fall.
Tre varv kvar. Millers ledning var nu nere på 4.9 sekunder, medan Zarco hade en ledning över Quartararo med närmare sju sekunder, medan Bagnaia låg åtta sekunder efter den sista pallplatsen på fjärde plats.
Sista varvet på Le Mans. Millers ledning över Zarco var fortfarande mer än fyra sekunder. Quartararos marginal till Pecco var 3,4 sekunder, så han borde också – relativt sett – bekvämt hålla fast vid en pallplats. Inga misstag begicks från australiensaren, som nu bara har 16 poäng upp till mästerskapsledningen.
Racet slutade med två fransmän på pallen i det franska GP:t, med Zarco på andra plats och Quartararo som trea. Bagnaias fjärdeplacering var ett mycket, mycket bra resultat efter hans två långa straffrundor och en inledning från 16:e startruta. Han må ha tappat sin ledning i världsmästerskapet (till Fabio QUARTARARO), men bara med en poäng.
Petrucci har haft en tuff start på livet som KTM-förare, men racevinnaren i Le Mans 2020 levererade sitt överlägset bästa race för säsongen för att avsluta som femma. LCR Hondas Alex Marquez säkrade också sitt bästa resultat för säsongen med sjätte plats, före sin teamkamrat Nakagami som sjua. Pol Espargaro slutade på 8:e plats, där Iker Lecuona (Tech3 KTM Factory Racing) knep 9:e-platsen från Viñales på sista varvet. Viñales fick nöja sig med 10:e-platsen, ett tämligen nedslående resultat efter att ha lett racet stundtals inledningsvis.
Det var ytterligare ett fantastiskt MotoGP-race, det första flagga-till-flagga-racet på fyra år. Efter en hektisk eftermiddag i norra Frankrike är det endast 16 poäng som skiljer topp-fyra-förarna åt, med Quartararo i topp före Bagnaia, Zarco och Miller.
Nästa MotoGP körs 30 maj på italienska Mugello.
Topp-10 MotoGP Le Mans 2021:
1. Jack Miller (Ducati Lenovo Team)
2. Johann Zarco (Pramac Racing) + 3.970
3. Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) + 14.468
4. Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) + 16.172
5. Danilo Petrucci (Tech 3 KTM Factory Racing) + 21.430
6. Alex Marquez (LCR Honda Castrol) + 23.509
7. Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu) + 30.164
8. Pol Espargaro (Repsol Honda Team) + 35.221
9. Iker Lecuona (Tech 3 KTM Factory Racing) + 40.432
10. Maverick Viñales (Monster Energy Yamaha MotoGP) + 40.577