Roadracing SM, final

Tätstrid i Superbike-klassen. Svenske mästaren Joel Marklund (20) leder före Jesper Pellijeff och Jonathan Lykke Nessjöen från Norge i depåkurvan på Scandinavian Raceway i Anderstorp. Text och foto: Bengt Johannesson

Torrt på fredagen, blött lördagen

För ovanlighetens skull, kördes SM-finalen i roadracing i Anderstorp under en fredag och lördag, den 10 och 11 september. Det kan kanske förklara frånvaron av vissa förare, som kanske inte kunde ta ledigt från sina jobb. Träningstillfälle gavs på torsdagen.

Båda dagarna hade samma tidsschema med kval på förmiddagen och race på eftermid-dagen. Första dagens tävlingar kördes i underbart sommarväder. På lördagen regnade det till och från på eftermiddagen, stundtals störtregn. Före tävlingarna på lördagen kör-des tre sighting laps innan warm up-varvet, eftersom det inte hade varit någon träning på våt bana. Dessutom kortades racen ned med två varv.

SM-tecknen delades ut i ett festtält under ledning av Rikard Sthillert på lördagskvällen med efterföljande middag och hög stämning.

Filip Eklund, vinnare av Riksmästerskapet i Supersport 300 Jr.

Supersport 300, junior och senior

Supersport 300 har blivit väldigt populärt, med en junior- och en seniorklass. När det sammanlagda antalet startande inte överstiger vad den aktuella banan tillåter, slår man samman klasserna. Detta har sina för- och nackdelar, som ventilerades på ett möte under SM-finalen i roadracing i Anderstorp den 10 september (Se separat notis!).

Bland de yngre deltagarna, i ålder 13-23 år, finns det förare som även kör i SM-klass, som Olle Lampinen Olsson i Moto3. RM-vinnare 2021 för juniorer blev Filip Eklund, som i de avslutande tävlingarna i Anderstorp, överlägset vann båda racen. I det andra med så stor marginal som dryga 13 sekunder på blöt bana.

En som har goda möjligheter att utvecklas till en framstående roadracingförare är 13-årige Maxximus Vikingasköld. Bra talang och coaching och ingående i Yamaha Team Scandi-navia kan det inte bli mycket bättre start på karriären.

Bland seniorerna hittar man namn som var aktuella på 1980-90 talen, som t ex Jyrki Ursin och tidigare Johan Lavi. Snabbast av alla seniorerna har Pelle Ferner varit, som blev RM-mästare i SSP-klassen för seniorer 2021, med två klara segrar i de sista deltävlingarna.

Svenske mästaren i Superstock 600, Lukas Falck från Danmark, leder en grupp förare genom regnet på Scandinavian Raceway i Anderstorp.

Få deltagare i SST 600-SM

Två klasser med SM-status har litet deltagarantal. Det gäller Superstock 600 och Moto3/125GP. Den förra hade bara 5 deltagare i SM-finalen och den senare hade 9. SST 600 körde ihop med Yamaha R6-Cup och Open 600 (fd Rookie 600), således tre klasser i samma race men med separata resultat.

I Lukas Wendeborns frånvaro hade dansken Lukas Falck inget nämnvärt motstånd i sä-songens två sista deltävlingar i SST 600-SM. I den första segrade han med mer än 38 se-kunder! Trots den stora ledningen slog han inte av på takten. Det andra racet kördes i störtregn, och följaktligen blev farterna lägre. Segermarginalen för Falck blev då betydligt mindre, nästan 11 sekunder, men fortfarande överlägsen seger.

R6-cupen hade 5 deltagare i finaltävlingarna. Här visade det sig vem i klassen som kör bäst på regnblöt bana. I det första racet, då solen sken och det var torrt, vann Oliver Strandäng knappt före Marcus Bergqvist. Det skiljde bara 0,25 sekunder, men i det andra racet var det Per Hyltén som var först över mållinjen före en av få deltagande tjejerna, Kajsa Arvidsson, på tredjeplats.

Emil Meyer Petersen (12), dansk, men svensk mästare i Moto3/125GP leder före Emil Tägtlund (49) i depåkurvan på Scandinavian Raceway i Anderstorp.

Dansk totalseger i Moto3/125GP

Tvåtaktsentusiasten Daniel Persson kom inte igång med sin Honda-Seel RS 125cc-maskin i det första racet, men i det andra visade han, att han trivs på blöt bana och körde in på en fin andraplats. Framför sig hade han då överraskande segraren Olle Lampinen Olsson. Den under hela säsongen mer eller mindre överlägsne dansken Emil Meyer Petersen blev inte bättre än trea i säsongens sista race, men tog hem SM-titeln.

Pelle Ferner som blev RM-mästare i SSP 300 för seniorer testade att köra en Moto3-maskin ur Henrik Nordgrens stall. Han var dock inte särskilt lyckosam i sin debut som Moto3-förare. Han startade inte i första heatet och bröt i det andra på det 10:de av 12 var-ven.

Bäst i Open 600 efter alla deltävlingar blev Mathias Mattsson som här forcerar genom Mattsson(!)-kurvan på Scandinavian Raceway i Anderstorp.

Mathias Mattson dubbelsegrare i Open 600

RM-mästaren 2021 i Open 600, Mathias Mattsson, avslutade årets Open 600-säsong med vinst i de två sista racen. Direkt efter starten blev det en krasch i Södra kurvan med två förare inblandade och ytterligare en krasch på samma varv. Det blev rödflagg, loppet av-bröts och omstart.
Det andra racet kördes i störtregn, och de med svagare motorer och specialisterna på regnkörning fick nu en chans att visa upp sig. Naturligtvis blev det längre varvtider och för Mathias Mattsson blev snabbaste varvtid i andra racet 9 sekunder längre än i det första.

”Var blev ni av grabbar?” undrar Jesper Pellijeff just före målgång.

Överraskande vinnare i Superbike race 2

Man har vant sig vid, att om Jesper Pellijeff tävlar i Sverige så är det ingen överraskning att han vinner. Att Jonny Jakobsson däremot skulle vara en wet race-specialist och vinna det andra superbike-racet, var en överraskning. Jesper kom dock tvåa ca 2,5 sekunder efter.

I det första racet på fredagen, verkade det som om Pellijeff fick en schackningsperiod efter ungefär halva heatet, och årets svenske mästare i Superbike, Joel Marklund, tog över ledningen. Pellijeff kom igen på slutet och vann knappt två sekunder före Marklund.

Tony Wilson (24) samlade på sig flest poäng i Open1000-klassen och ses här leda en grupp förare på en upptorkande bana. Närm-ast honom följer Martin Knuutila (52), Joachim Andersson (696), Roger Marcher (12) och vinnaren av det här racet Mikael Berg-qvist (89).

Svårt däckval i Open 1000

Inför Open 1000-heatet, som var SM-finalens sista heat, var banan upptorkande. Vilka däck skulle man välja? Väljs regndäck och banan torkar upp ännu mer, blir däcken för varma och tar snabbt slut. Väljer man slicks, blir det som Bambi på hal is.

Joachim Andersson, som med god marginal vann första racet, gjorde kanske fel val, ef-tersom han i det andra heatet kom först på åttonde plats. Vinnaren då blev i stället Mikael Bergqvist, som väl får utnämnas till regnspecialist, då han hade 15 sekunder till godo på tvåan, Tony Wilson, som också lade beslag på mästartiteln i Open 1000.


Slutställning i Roadracing-SM 2021

KLASSVÄRDIGHETPLACERING                 NAMN
Moto3/125 GPSM1Emil Meyer Petersen
2Olle Lampinen Olsson
3Emil Kollgren
Superstock 600SM1Lukas Falck
2Lukas Wendeborn
3Sebastian Losciale
Superbike SMSM1Joel Marklund
2Jesper Pellijeff
3Jonny Jakobsson
Supersport 300 JrRM1Filip Eklund
2Ture Adolfsson
3Edvin Röjerås
Supersport 300 SrRM1Pelle Ferner
2Niclas Alverstedt
3Jyrki Ursin
Yamaha R6Cup1Oliver Strandäng
2Magnus Bergqvist
3Kajsa Arvidsson
Open 6001Mathias Mattsson
2Adam Bengtsson
3Johan Bengtsson Braun
Open 10001Tony Wilson
2Roger Marcher
3Joachim Andersson

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser