Snabbhet kontra säkerhet
Vid säsongens sista SM-deltävling, som kördes på Falkenbergsbanan den 20-21 augusti, uppstod under förarmötet efter fredagsträningarna, en kraftig diskussion om att köra Supersport 300 Junior och senior i samma race.
Anledningen till diskussionen var, att skillnaden mellan de snabbaste förarna (företrädesvis i junior-klassen) och de långsammaste var så stor, att det skulle medföra många varvningar och därmed potentiella risker för krascher i samband med dessa.
Diskussionen började med att en förälder till en trolig vinnare i juniorklassen, ansåg att långsammare förare skulle försvåra framkomligheten på banan, eftersom omkörningstillfällena på banan är begränsade. Detta skulle i sin tur medföra, att den omkörande föraren, som kör för att vinna, chansade på omkörning, där det var mindre lämpligt och därmed ökad risk för en krasch. Om den snabbare föraren istället insåg risken, och väntade på ett säkrare omkörningstillfälle, skulle konkurrerande förare komma ikapp, och därmed hota den snabbe förarens vinstchanser.
Efter långa diskussioner, så beslöt tävlingsledningen att dela upp Supersport 300-förarna i två grupper, en snabb och en långsammare. Alternativet hade varit att svartflagga, dvs diskvalificera, de långsammaste förarna. Men faktum kvarstår: Den omkörande föraren har ansvaret för att omkörningen sker säkert.
SMC Sport
Eftersom Superbikeklassen körde sin säsongsfinal i samband med biltävlingar i Karlskoga, uppstod en tidslucka i schemat för SM-finalen för övriga klasser i Falkenberg. Magnus Mossberg i arrangörsklubben Falkenbergs MK, fick då en idé om att bjuda in SMC Sport, som arrangerar race för sina medlemmar på banor runt om i Sverige. Danniel Poloni i SMC Sport tände direkt på idén och via sin Facebook-grupp gick inbjudan ut till medlemmarna. Det var bara 6 veckor före racet, så man fick inte ihop fullt startfält på 28 förare, men 18 kom, vilket var bra för den korta förberedelsetiden.
Bland de som ställde upp i Falkenberg, var det flera som annars tävlar i SM. Roger Marcher, som var en av dem, förklarade, att de tillhör mellanskiktet av de som kör SM, och såg tävlingen i Falkenberg som ett bra alternativ till Pro-Superbike.
I Falkenberg kördes två heat per dag med en poängberäkning som i VM. Efter varje dag, summerades poängen. Om två förare hamnade på samma poäng, blev den bättre placerad, som hade kortast sammanlagd körtid.
Racen var korta, därför flera, 2 per dag. Detta innebar mindre risk för varvningar. I sin depå kunde förarna diskutera bantaktik över en banskiss utbredd på ett bord. ”Vi har sådana bilder över de banor som vi kör på,” berättade Håkan Staaf.
Säsongsfinal i roadracing
Alla klasser och cuper i roadracing utom Superbike, hade sina säsongsavslutande race i Falkenberg den 20-21 augusti. SM-klasserna var Moto3/125GP och Superstock 600. Supersport 300 hade tre indelningar, junior, ungdom och senior, som körde om RM-titlarna. Cup-tävlingarna omfattade Openklasserna 600 och 1000.
SM-vinnarna fick förutom SVEMO.s medalj också RF:s plakett.
Resultat:
SM. Moto3/125GP. 1. Olle Lampinen Olsson
2. Mattias Jansson
3. Johanna Innerfors
SM. Superstock 600 1. Sebastian Losciale
2. Anton Eklund
3. Olle Lampinen Olsson
RM. Supersport 300 Junior 1. Edvin Röjerås
2. Maxximus Vikingasköld
3. Fredrik Belin
RM. Supersport 300 Ungdom 1. Edvin Röjerås
2. Maxximus Vikingasköld
3. Anton Dahl
RM Supersport 300 Senior 1. Martin Karlsson
2. Roger Gustafsson
3. Johan Forsman
Cup Open 600 1. Oliver Ryrvall
2. Lukas Strandäng
3. John Johansson
Cup Open 1000 1. Max Eriksson
2. Andrée Gruber
3. Björn Enghag