Efter fyra framgångsrika år med Honda i stora klassen trodde många att hans karriär skulle få en knäck, medan andra anade att han kanske skulle greja titeln 2005 när han utvecklat maskinen ett år.
Segern bevisade att det är förartalangen, inte maskinmaterialet som är avgörande. Yamaha har inte vunnit ett GP sedan oktober 2002 och det var första gången som en förare direkt vunnit efter ett märkesbyte sedan han noterat föregående seger för ett annat märke. Honda medgav att man saknar honom och alltid trott på hans talang. Rossi själv: ”Den här segern är värd tio för Honda.”
Det 25-åriga geniet tog inte bara pole position och seger, han var snabbast alla fyra träningarna och ledde alla varv utom fyra. Han var så slut av anspänningen att han, 2/10 före Biaggi, kröp ihop i fosterställning och grät efter målgång. ”Jag är alltid glad efter en seger, men det här var speciellt.”
En känsla av lättnad var nog det som var speciellt. Eftersom Honda förbjöd honom (enligt kontraktet) att ens provköra Yamaha M1 innan årets slut, hade världsmästaren bara elva veckor på sig. Teamchef Jeremy Burgess tog det metodiskt och arbetade med Rossi för att få till de ändringar av motor och chassi.
Därför ser Rossi det som den viktigaste av sina 60 segrar: ”Jag fick en bra start och hittade en rytm och slogs med Biaggi och vann. Hojen var bra, däcken började röra på sig efter 7-8 varv men höll sig sedan konstanta och det var kul att köra. Utan Jeremy och resten av teamet hade det inte blivit något.”
Med alla krafter höll han Biaggi bakom sig, vars Honda hade klart högre toppfart. De två drog ifrån resten av fältet men Biaggi hade problem under andra halvan av varvet och, trots att han försökte till 100 procent, kom han inte förbi. Att han försökte allt, vittnar hans varvrekord under sista varvet om. Kanske svider det lite att han körde Yamahan 2002 och hela tiden klagade på att Rossi hade den bättre motorcykeln.
Förra årets segrare Sete Gibernau (Telefonica Honda) blev trea efter däcksstuds under mitten av loppet: ”Idag blev det prispallen men under andra omständigheter kan jag slåss om segern.”
Alex Barros (Repsol Honda) fick en dålig start men jobbade upp sig till en fjärdeplats före teamkamrat Nicky Hayden som slog Loris Capirossi (Marlboro Ducati) med en minimal marginal. Förre världsmästaren i Superbike, Colin Edwards, (Telefonica Honda) var sjua före Makoto Tamada (Camel Honda), förste man som inte körde på Michelin.
Rossis tre Yamaha-kollegor visade hans överlägsenhet genom att komma nia, tia och elva i mål. Norick Abe var 36 sekunder efter rossi, Carlos Checa tre sekunder efter honom och därefter följde Marco Melandri ytterligare fyra sekunder efter. Shinya Nakano styrde enda Kawasakin i mål (12:a), föjjd av suzukis John Hopkins (Suzuki). Troy Bayliss var ur slag på fjortonde plats, före nykomlingen Shane Byrne (MS Aprilia) som tog sista VM-poängen.