Här i Sverige är det inte många som tar Royal Enfield för en storspelare i motorcykelvärlden. Men faktum är att det anrika märket som tillverkat motorcyklar sedan 1901 bankar ut närmare en miljon motorcyklar om året, majoriteten sålda på den inhemska indiska marknaden. Det har byggts två nya fabriker, den ena stod klar 2013 och den andra 2017. Det är siffror som ingen europeisk tillverkare ens kan komma i närheten av.
Royal Enfield fortsätter att växa och expanderar nu västerut. Det gör man med en helt nyutvecklad 647-kubiks luftkyld twin i en klassisk stålram. Motorn har 270-graders tändföljd vilket skänker den mer karaktär medan insprutningen från Bosch ser till att den svarar rappt på gaspåslag. Topparna huserar fyra ventiler per cylinder och den överliggande kamaxeln drivs av en kamkedja.
En balansaxel framför vevaxeln och en oljekylare ser till att hålla vibrationerna och motortemperaturen i schack Plattformen ligger till grund för modellerna Interceptor och Continental GT.
Motorcyklarna har utvecklats på tillverkarens avdelning i Storbritannien och är ett tydligt steg uppåt jämfört med de tidigare enstånkorna på maximalt 500 kubik.
Interceptor är den mer standardbetonade modellen medan Continental GT ör en regelrätt caféracer. De delar dock all mekanik sinsemellan. De nya motorcyklarna väntas nå butikerna senare i vår och gör då sällskap med märkets adventure-modell Himalayan. Den robusta motorcykeln drivs av en 411-kubiks oljekyld enstånka och den har hårdtestats i just Himalaya under tre års tid.
Missa inga nyheter från motorcykelvärlden och ta chansen att djupdyka i senaste nytt, blir prenumerant!
Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike.