Från att ha varit det där lite obskyra märket som tillverkade ett par gamla varianter av en urgammal hoj, har Royal Enfields resa förändrats drastiskt de senaste tio åren. Nya modeller har lanserats med stor framgång. Modeller som passar sin tidsålder perfekt, när hojåkare tappat greppet om all elektronik i moderna maskiner har den indiska motorcykeltillverkaren börjar ta över marknadsandelar för små, enkla maskiner. Förra året tog sig två män från Royal Enfield till Sydpolen med varsin Royal-Enfield Himalayan. Nu kommer Scram. Den enklare modellen baserad på samma chassi och motor.
Scram är i grunden en Himalayan som har strippats och fått det äventyrliga nedtonat. Sitthöjden ligger på lägre 795 millimeter. Detta för att passa kunder som inte vill ha en äventyrshoj, utan mer en robust vardagspendlare med helgdagssambitioner. Inte mot Sydpolen, men gärna till glasskiosken.
Royal-Enfield kallar Scram för en livfull multipurpose ADV Crossover som kombinerar äventyrs-DNA med äkta scrambler-vibes. Motorn är en luftkyld, 411-kubiks encylindrig fyrtaktare med enkel överliggande kamaxel och bränsleinsprutning. Effekten är enligt uppgift 24,3 hästar på bakhjulet vid 6300 varv och vridmomentet 32 newtonmeter vid 4000-4500 varv. Hojen har enkla skivbromsar fram och bak, enkelstötdämpare bak samt 41 millimeter teleskopgaffel fram. Priset i Sverige är ännu ej klart.