Indiska Royal Enfield vet hur man bygger robusta tidlösa maskiner och är det någon tillverkare som borde kunna retrosegmentet så är det dem.
Till nästa säsong lanserar de två i princip helt nya motorcyklar, Interceptor och Continental GT. Båda motorcyklarna bygger på en stålramskonstruktion med dubbla piggy-back-stötdämpare bak och konventionell 41-millimetersgaffel fram. De drivs även av samma 647 kubik stora luftkylda parallelltwin som är helt nyutvecklad.
Den har 270-graders tändföljd vilket skänker motorn mer karaktär medan insprutningen från Bosch ser till att den alltid svarar på gaspåslag. Topparna huserar fyra ventiler per cylinder och den överliggande kamaxeln drivs av en kamkedja. En balansaxel framför vevaxeln och en oljekylare ser till att hålla vibrationerna och motortemperaturen i schack.
Interceptor särskiljer sig från Continetal GT med sitt högre styre och en något större tank. Den har även en lång tvåsitssadel, men det är en detalj som även sportigare Continental GT kan utrustas med.