Följ vår serie med enkla mektips som du kan göra själv, varje lördag publicerar vi en ny artikel. Våga greppa verktygen!
En vanlig motorcykelgaffel är, när man studerar konceptet lite närmare, snudd på genial i sin enkelhet. Att direkt förbinda framhjulet med föraren, utan onödiga leder och länkage, ser till att information från både däck och underlag filteras så lite som möjligt vilket ger såväl bättre känsla som förtroende.
Förutom fjädrarna innehåller varje gaffelben en insats, kallad cartridge, med två ventiler – en för kompressionsdämpning och en för returdämpning (det finns varianter där ena benet sköter kompression och det andra retur likt Öhlins NIX30).
Dämpningen regleras genom att oljan strömmar genom ventilerna och enkelt förklarat är principen att ju större hål desto mindre dämpning. Utöver dämpning har oljan också till uppgift att smörja och faktiskt även en indirekt fjädrande funktion. Oljan som sådan är att betrakta som icke komprimerbar, däremot så påverkar oljenivån i gaffeln den återstående volymen luft. När gaffeln trycks ihop komprimeras luften (luftfjädring) varför en liten luftvolym ger fjädringen en relativt sett hög progressivitet.
Sammantaget innebär detta att en framgaffels funktion är beroende av att den är ren, tät, välsmord och har korrekt oljevolym.
En utvändigt smutsig gaffel sliter på tätningar och en del lort kommer att leta sig in i gaffeln och ge upphov till friktion samt invändiga läckage – en ventil som inte tätar som den ska fungerar heller inte som det är tänkt. Är gaffeln otät utåt riskerar man att oljan läcker ut, men också att luftfjädern inte fungerar.
Att hålla gaffelbenen rena betalar sig i längden. Vanligt damm gör ingen större skada men se till att hålla innerbenen rena från grövre smuts som kan riskera att skada tätningarna. En god vana är att ta en titt på gaffeln varje gång du tankar – det tar bara ett par sekunder.
En annan rekommendation är att motionera gaffelns justeringar regelbundet. Torka rent dem, en droppe olja gör susen då de är tätade med o-ringar som kan skadas om det kärvar, och skruva dem några varv eller klick åt båda håll (räkna så du hittar tillbaka till grundinställningen).
För utom förebyggande underhåll behöver oljan också bytas helst varje år om du kör långt/mycket, men minst vart tredje år.
Det enklaste är att demontera gaffelbenen, även om det går att byta oljan med benen monterade. Lossa toppmuttern, det går lättare om du släpper fjäderns förspänning maximalt, något innan du släpper på undre styrkronans bultar så slipper du spänna fast benet i skruvstycket. Vill du få bort all olja, eller om gaffeln behöver en invändig tvätt skruvar du även ut den undre bulten som håller fast insatsen, annars går det bra att bara vända benet upp och ned. Pumpa insatsen för att få ut så mycket gammal olja som möjligt.
Fuskvarianten vid påfyllning är att fylla på lika mycket som man tömt ut. En mer exakt metod är att mäta höjden från oljans yta upp till gaffelbenets topp med insats och gaffel fullt ihoptryckt. Pumpa insatsen ett par gånger innan mätning för att säkerställa att den är full med olja. Olika tillverkare specificerar olika nivå och/eller volym, gissa inte!
När det gäller val av olja ska du använda en typ och viskositet som är anpassad för din gaffel och det dämpsystem den har – kolla handboken. Satsa på en olja av god kvalitet och lycka till!
Gilla detta:
Gilla Laddar in …
Relaterade