Gotland Grand National närmar sig med stormsteg, på fredag flyger redaktionen över till ön för att köra och bevaka denna världens största endurotävling.
I lördags fick jag chansen att få en sista finputsning, denna gång med professionell hjälp av Hugo Gustafsson, nyutbildad elittränare inom motocross och enduro. Vi tränade både specifika övningar samt längre körpass för att kunna upprätthålla en hög lägstafart, något som är viktigt på GGN med över tre timmars körning.
Långa backar, 180-graderskurvor, djupa stalp, snabba stalp, allt i en härlig lössand som verkligen tar på armmusklerna. Det regnade lite på natten och morgonen vilket faktiskt gjorde sanden extra greppvänlig och mer lättkörd än nomalt. Hela tiden med Hugos påpassande ögon och vi fick med jämna mellanrum små tips om körställning, blick och tidiga gaspådrag. Skönt med coachning, inte direkt något man är van vid.
En hel tank gick åt på GasGas 300:n, det händer verkligen inte ofta när man tränar själv eller busar med polarna. Ett klart bevis på långa körpass och stadiga påslag i den tunga sanden. Inför denna dag testade jag en annan förgasarbestyckning på hojen, samma som GasGas fabriksförare. En annan trottelnål tillsammans med ett något mindre huvudmunstycke. Klart skillnad, tidigare har jag tyckt att hojen bluddrat lite på lågvarv och inte känts så pigg som en 300 borde vara. Nu blev det verkligen fart i spisen! Mjukare och jämnare på lågvarv samt en betydligt med varvvillig karaktär. Det båda gott inför Gotland.
Vi ses i leran!
Länk till MX Fys