Sköna varv på Nürburgring

Världens vackraste racerbana – Nürburgring – ligger i tyska Eifelområdet. Någon racerförare kallade den för ”Det gröna helvetet”, andra menar att det är ”Den gröna himmelen”. Det är verkligen en fantastisk upplevelse att köra på ”Ringen”, förutsatt att man har respekt för banan och kör på rätt sätt.

Det som är speciellt med banan är att den är så gammal, så lång och har så stora höjdskillnader. Den gamla ”Nordschleife” (Nordslingan) är 20,8 kilometer lång och det är oftast den man menar när man pratar om Nürburgring. Banan har 73 kurvkombinationer och 300 meters höjdskillnad. Speciellt för banan är de så kallade turistkörningarna, där vem som helst kan åka på och köra ett eller flera varv.

Förutom Nordslingan finns också GP-banan, som är 4,5 kilometer lång. Här körs de mer seriösa bil- och motorcykeltävlingarna då banan uppfyller modern säkerhetsstandard. Ibland är dock båda banorna ihopkopplade och bildar tillsammans över 25 kilometer motorbana – ”Gesamt Ring”. Som till exempel då 24-timmars för bilar körs.

Nytt för i år att att biljettförsäljningen sker intill rondellen innan man kommer in på turistpåfarten på den långa rakan. Nytt är också ett system där man kan skaffa sig ett konto på Internet och registrera sina varv, för att sedan få lite rabatt. Man betalar hela 25 euro per varv (ca 240 kronor) på vardagar och 30 euro per varv (290 kr) på helger, oavsett om man köper ett eller flera varv. Man får ett magnetkort som man sedan håller mot en hållare vid infarten. En bom går upp, och man är ute på sitt första varv.

Det är givetvis en nackdel att körningen är dyr, fördelen är dock, enligt vad vi erfar efter två besök: det är betydligt mindre trafik än i fjol. Anhopningen av wannabee-racerförare i bilar av olika kvalitet är borta. Det är måttligt med trafik och körningen känns mycket roligare och så klart säkrare. Just kombinationen många bilar och några motorcyklar har varit ett gissel på senare år.

Nu ligger alltså Ringen klar för sköna varv. Varven blir färre på grund av det högre priset, men håller högre kvalitet. Ett fantastiskt väder just nu över Eifel-området gör inte heller saken sämre.

Klicka här för att få mer information om körning på Nürburgring. Vi ser också fram emot sommarens Ringen-kurs där vi på Motorrad deltar med svenska och finska motorcyklister.

 

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser