Yamaha släpper sin snyggaste hoj på länge genom helt nya XSR900 GP! Med en förföriskt läcker nostalgilackering som för tankarna till 90-talets legendar Wayne Rainey. Med en helt ny Deltabox-ram i aluminium med tillhörande svingarm och luftiga ”spin-forged” hjul kommer den pigga, välbekanta trecylindriga motorn ge nya XSR900 GP spännande prestanda. Körställningen har flyttats fram något med rimligt lågt placerat clip-on styre och justerbara fotpinnar i två olika lägen. Vidare hittar vi på XSR900 GP en helt ny färgdisplay på fem tum med full uppkopplingsmöjlighet till din mobiltelefon och tillhörande navigeringsprogram från Garmin. Lägg till ett helt nytt sätt av knappsatser som ser riktigt moderna ut och tre förprogrammerade körlägen och två individuellt anpassningsbara program. Dessa kan customiseras relativt fritt via Yamaha Ride Control i Yamahas app MyRide. Där kan exempelvis traction-control och anti wheelie-control justeras samt givetvis olika effektlägen hos motorn.
På väghållningssidan har Yamaha inte snålat heller utan försett XSR900 GP fullt justerbara Kayaba-komponenter fram och bak. Detta toppas upp med Bridgestones helt nya däck S23 som faktiskt det också har världspremiär idag! Bromsarna är Yamahas radialmonterade fyrkolvsok men toppat med en radialpump från Brembo och komplett med förstärkta bromsslangar.
Tekniska höjdpunkter:
*Karakteristisk design som påminner om 1980- och 1990-talets Grand Prix-tävlingsmaskiner
*Ny 5-tums TFT-färgdisplay med anslutning
*Högklassig, fullt justerbar KYB-fjädring fram och bak
*Nydesignat clip-on-styre och reglage på styret
*Deltabox-ram med optimerad styvhet
*Bekväm huvudsadel, nya sidokåpor och löstagbar sadelkåpa
*Fotpinnar med ny stil och positionering
*Yamaha Ride Control YRC och 6-axlad IMU
*Farthållare, tredje generationens Quick Shift-system och slirkoppling
*EU5+-kompatibel, 890 kubiks CP3-motor med högt vridmoment
*Yamahas Spinforged-hjul med Bridgestone Battlax Hypersport S23