Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, Swecon

Han har redan motbevisat alla belackare och leder i dag världens största tillverkare av eldrivna motorcyklar, Stark Future. Anton Wass lever sin dröm – att ta fram världens bästa eldrivna motorcyklar – och njuter själv av produkten.
– Jag ska köra Gotland Grand National, utan andra ambitioner än att ha kul. Men vårt team, Swecon I Stark Future, siktar på en bra placering.


Anton Wass, den 35-årige entreprenören från Väddö, har jämförts med Elon Musk. Det tycker han själv är en smula töntigt.

– Samtidigt är det väl lite smickrande, Elon Musk har ju trots allt varit väldigt framgångsrik. Hans eget CV är inte heller så dåligt. Anton Wass var med och grundade 24MX, som blev ett av Sveriges och Europas största e-handelsföretag inom motocross. Med den framgången i bagaget startade han 2020, tillsammans med Paul Soucy, Stark Future med huvudkontor i Barcelona.

Ökad produktion


Målsättning: att bygga elmotorcyklar som är bättre än bensindrivna motorcyklar i varje kategori. Hittills har en modell tagits fram, Stark VARG, och när den presenterades i december 2022 såldes 800 förbeställda hojar bara det första dygnet – långt innan produktionen var i gång. Nu har fabriken i Barcelona börjat producera.

– Nu är vi uppe i en takt av 1 000 maskiner i månaden. Sakta men säkert ska vi skala upp produktionen med målet 150 000 maskiner om året. Det ser positivt ut. Juni var Stark Futures första lönsamma månad, det var en milstolpe för oss.

Till GGN har Swecon I Stark Future tagit fram en Stark VARG inspirerad av designen på Volvos entreprenadmaskiner.

Stark Future har, parallellt med utvecklingen av eldrivna motorcyklar och batterier, byggt upp egna förarteam inom både enduro och motocross/supercross.

– Ska man utveckla världens bästa hojar, vill man testa dem tillsammans med världens bästa förare. Dessutom blir tävlingsframgångar ett bevis på att våra hojar är riktigt bra.

Swecon – en perfekt partner

Att Stark Future skulle ställa upp i Gotland Grand National tillsammans med Swecon som partner var ett enkelt beslut, enligt Anton Wass.

– Swecon är en perfekt partner till oss, liksom vi är de extremt fokuserade på att ta fram de bästa produkterna.

Målsättningen för Gotland Grand National det första året är dock försiktig. 

– Det är vårt första år, att vinna blir svårt. Men vi ska visa att vi tillhör de bästa och ta med oss erfarenheterna till nästa år.

Swecon I Stark Future från vänster; Eddie Karlsson, Taddy Blazusiak och Anna Palander.

Vid sidan om teamet Swecon/Stark Future – som består av Eddie Karlsson, Taddy Blazusiak och Anna Palander – ska Anton Wass själv grensla en Stark VARG och ställa sig på startlinjen.

– Bara för att det är så roligt! Jag har varit med en gång tidigare, tror jag tog mig runt fem varv, men oj vad kul det var!

Samtidigt gasar Stark Future vidare.

– Nästa steg är nya modeller. Vi håller på att utveckla eldrivna gatuhojar, men det kan jag inte berätta mer om i nuläget.

Fakta Stark VARG (standard)

Effekt: 80 hk
Vikt: 118 kg
Vridmoment: 938 Nm
Körlägen: +100
Körtid: Upp till 6 tim
Laddningstid: 1-2 tim

Om Swecon I Stark Future i Gotland Grand National 2.0

Swecon har 2024 gått samman med elmotorcykeltillverkaren Stark Future i en banbrytande satsning med ett eldrivet team i världens största endurotävling Gotland Grand National (GGN). Teamet kommer att ställa upp med tre förare med målsättningen att nå en topplacering i den klassiska tävlingen och samtidigt främja hållbarhet, jämställdhet och eldrift inom både anläggningsbranschen och motorsporten.


Om Stark Future

Stark Future
 är ett multinationellt företag, etablerat 2020 med svenska rötter och beläget i utkanten av Barcelona. Stark Future har byggt upp ett engagerat, passionerat och kunnigt team från gräddan av både motorcykel- och kraftelektronikindustrin. Företagets första modell ur ett ambitiöst program av nästa generationens elmotorcyklar, är den kraftfulla Stark VARG. Den 118 kg tunga motocrosscykeln på 80 hk är den första eldrivna motorcykeln med ledande prestanda inom sin kategori.

Om Gotland Grand National


Gotland Grand National 
är en av världens största endurotävlingar. Den kördes årligen på alla helgons dag från 1984, och sedan 2014 helgen innan. Tävlingsplatsen var tidigare Tofta skjutfält, men från och med 2024 körs den på ett område vid Hejdeby utanför Visby. Ursprungligen kördes tävlingen under svåra förhållanden, men på senare tid har tävlingen gjorts enklare för att fler ska kunna deltaga. GGN lockar cirka 3 000 förare från 15 länder och bildar tillsammans med Stångebroslaget och Ränneslättsloppet det som kallas en Svensk Enduroklassiker.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser