Snabbast av alla var Jakub Smrz som kör en Ducati 1098R för Guandalini Racing. Veteranen Haga som kör i Ducati Xerox Team, även han på en 1098R satte näst snabbaste tid.
Leon Haslam som kör en Honda CBR1000R för Johan Stigefeldt i teamet Stiggy Racing Honda, lyckades med att prestera kvalets tredje bästa tid.
Nakano var snabbare än Biaggi och tog sjätte bästa tid med nya Aprilia RSV4. Troy Corser som kör BMW:s nya satsning – S1000RR, presterade 16:e bästa tid.
Racet på Philip Island går att se på Eurosport – söndag, med start klockan 17:00. Läs även kommentator Sandy Berlins tankar inför starten av SuperbikeVM (klicka på ”ikonen” för att ladda hem Word-dokumentet, eller läs under resultatlistan) [2891].
Här är resultatet från årets första kval i Superbike VM:
1 96 Smrz J. (CZE) Ducati 1098R 1’32.312
2 41 Haga N. (JPN) Ducati 1098R 1’32.569
3 91 Haslam L. (GBR) Honda CBR1000RR 1’32.623
4 76 Neukirchner M. (GER) Suzuki GSX-R 1000 K9 1’32.673
5 71 Kagayama Y. (JPN) Suzuki GSX-R 1000 K9 1’32.704
6 56 Nakano S. (JPN) Aprilia RSV4 1’32.928
7 84 Fabrizio M. (ITA) Ducati 1098R 1’32.932
8 19 Spies B. (USA) Yamaha YZF R1 1’32.939
9 66 Sykes T. (GBR) Yamaha YZF R1 1’32.971
10 9 Kiyonari R. (JPN) Honda CBR1000RR 1’32.991
11 3 Biaggi M. (ITA) Aprilia RSV4 1’32.995
12 55 Laconi R. (FRA) Ducati 1098 RS 09 1’33.202
13 44 Rolfo R. (ITA) Honda CBR1000RR 1’33.206
14 7 Checa C. (ESP) Honda CBR1000RR 1’33.224
15 67 Byrne S. (GBR) Ducati 1098R 1’33.317
16 11 Corser T. (AUS) BMW S1000 RR 1’33.377
17 65 Rea J. (GBR) Honda CBR1000RR 1’33.418
18 100 Tamada M. (JPN) Kawasaki ZX 10R 1’33.709
19 23 Parkes B. (AUS) Kawasaki ZX 10R 1’33.911
20 111 Xaus R. (ESP) BMW S1000 RR 1’34.080
21 33 Hill T. (GBR) Honda CBR1000RR 1’34.123
22 25 Salom D. (ESP) Kawasaki ZX 10R 1’34.487
23 24 Roberts B. (AUS) Ducati 1098R 1’35.123
24 31 Muggeridge K. (AUS) Suzuki GSX-R 1000 K9 1’35.716
25 99 Scassa L. (ITA) Kawasaki ZX 10R 1’35.759
26 77 Iannuzzo V. (ITA) Honda CBR1000RR 1’36.103
27 15 Baiocco M. (ITA) Kawasaki ZX 10R 1’36.514
28 86 Badovini A. (ITA) Kawasaki ZX 10R 1’37.127
Superbike VM 2009
Återigen kan vi se fram mot en spännande VM-säsong för de standardbaserade Superbike- och Supersportklasserna. Jag vill betona att det handlar om standardhojar som modifierats till race-versioner. Tänk dig själv, du beställer en ny Yamaha R1 och sen köper du varenda trimdel du kan hitta på YEC:s hemsida (Yamaha Engineering Corporation), ber någon kompis som påstår sig kunna trimma att montera ihop paketet därefter ger du dig i kast med en hel hop f.d. motoGP-stjärnor som Max Biaggi, Carlos Checa, Shinya Nakano, Roberto Rolfo, Ruben Xaus, Troy Corser. Ja, listan kan göras lång. Enkelt, eller hur?
Nja, helt så enkelt är det inte. Du bör ha en budget på åtminstone fem miljoner för ett team med en förare. Dessutom kommer du snart märka att alla hojar som har stöd från fabrikerna kommer gå fortare än din. Det finns nämligen alltid värre bitar än de du kan köpa, och bättre motoringenjörer än din kompis.
Ända sedan Superbike-VM startade 1988 har tanken varit att man med enkla medel skulle kunna ge sig i kast med de bästa och på den tiden gick det dessutom. Ingen (gammal nog) har väl glömt Anders Andersson som med sin Yamaha OW01, trimmad av Motospeed i Västerås, slutade femma i VM 1989 eller ”Cralle” Lindholm som slutade nia 1993.
Idag är Superbike-VM nästan lika sofistikerat som MotoGP, dock inte lika konstlat. Här kan man fortfarande prata med stjärnorna när man springer ihop med dem i depån, utan att behöva begära audiens. Förarna är dessutom trevliga, trots att de inte har en aning vad den här svamlande tomten från Sverige egentligen vill.
2009 års säsong kommer att bli riktigt spännande då inte mindre än sju olika fabrikat kommer stå på startlinjen. Ducati, Yamaha, Honda, Suzuki, Kawasaki samt nysatsande Aprilia och debutanten BMW.
Mästaren 2008 Troy Bayliss har lagt hjälmen på hyllan, men kan komma att ta ner den igen då det ryktas om bilracing för hans del. I dominanten Bayliss frånvaro så är det många som har ett bättre utgångsläge för VM-titeln än tidigare.
Nori Haga har varit snubblande nära titeln flera gånger men alltid fått nöja sig med silvret. Han har till i år övergett Yamaha till förmån för den Ducati som Bayliss lämnade och han får ses som lite av en favorit. Teamkompis Michel Fabrizio stod hela säsongen förra året i skuggan av Bayliss och förhoppningsvis har hans självförtroende stärkts så att han börja vinna, annars är han troligtvis ute i kylan efter den här säsongen.
En annan förare som kommer att vara otroligt farlig är f.d. GP-piloten Carlos Checa som nu har ett års erfarenhet av Ten Kates Honda och alla banor som körs i serien. Jonathan Rea som körde avslutningstävlingen i Portugal i superbikeklassen, efter att kört i teamets supersportcykel under säsongen, visade direkt att han trivs på den större maskinen. Inte så konstigt kanske, då han körde superbike i det brittiska mästerskapet innan kom till Ten Kate. Han har dessutom erfarenhet av de flesta banorna, så han blir att räkna med. Från brittiska superbike kommer även japanen Ryuichi Kiyonari som kan bli superfarlig. Han vann brittiska superbike så sent som år 2007. Under fjolåret, då han gjorde sin första VM-säsong, visade han fin form i slutet efter en knackig inledning som bland annat kan skyllas på hans bristande erfarenhet av banorna. Det blev till slut tre heatsegrar, alla i England där han kan banorna utan och innan. Trots att han officiellt representerar Ten Kate teamet så kör han delvis i HRCs färger och design.
Suzukiföraren Max Neukirchner klev fram i rampljuset under fjolårssäsongen och visade att han är mogen att på allvar kämpa om titeln. Även hans teamkompis Yukio Kagayama är snabb, men har hittills krashat för mycket för att kunna räknas som en titelaspirant.
Yamaha har satsat på rookies när man anlitat Ben Spies och Tom Sykes. Båda har dock rutin från andra serier. Spies är flerfaldig amerikansk mästare och Sykes körde förra året i det brittiska mästerskapet. Sykes lyckades även knipa en pallplats förra säsongen, så han gjorde ett wildcard inhopp i Superbike-VM. Båda dessa unga killar har stor potential, men jag tror det kommer att ta ett par race innan någon av dem når pallen.
Kawasaki har dragit ner i MotoGP och det kan påverka satsningen i Superbike till det bättre, då man kanske ger lite bättre stöd till Makoto Tamada och Broc Parkes för att rädda ansiktet. Kawasaki som inte har haft några framgångar sedan Cris Walker, vann ett översvämmingsrace på Assen 2007.
Nykomlingarna Aprilia och BMW har inte sparat på krutet utan värvat toppförare. Aprilia med Max Biaggi och Shinya Nakano. Till deras nackdel är att hojen är ny och har redan visat att den behöver utvecklas mer innan den blir konkurrenskraftig, samt att Shinya kommer få stifta bekantskap med en hel del nya banor.
BMW har tvåfaldiga mästaren Troy Corser och tidigare VM tvåan Ruben Xaus som sina trumfkort. Hur långt det räcker får vi veta när säsongen kommer igång, men helt klart är att man vill tvätta bort ”touringgubbe stämpeln” från märket.
Av privatförarteamen blir det spännande att följa svenska Stiggy Motorsort som debuterar i Superbike-VM med Leon Haslam och Roby Rolfo som förare. Leon Haslam som är son till tidigare Honda fabriksföraren Ron Haslam som skördade stora framgångar under 80-talet i GP 500. Leon, som under sista deltävlingen förra året gjorde ett lyckat inhopp och hamnade på pallen, kan mycket väl dyka upp där snart igen.
Roby Rolfo, den andra föraren i Stiggys nya superbiketeam känner Johan Stigefelt mycket väl, då de både tävlade tillsammans först i EM 250 och sedan också i VM. Tyvärr så har Roby dragits med skador, men förhoppningsvis är han fullt återställd när säsongen drar igång.
Jag höjer också ett varningens finger för Jakub Smrz hos Guandalini teamet och Regis Laconi som nu är tillbaka på en privat Ducati efter ett par bedrövliga säsonger hos Kawasaki. Shanye Byrne som har hamnat hos Sterilgarda Ducati är också en som kan göra goda resultat. Tyvärr verkar inte teamet ha ekonomin på det torra därför lämnas andreföraren Alex Polita hemma under de två första racen i Australien och Qatar.
Hela 32 förare är listade i Superbike VM och med ett par ”wildcard” utöver detta kan vi nog räkna med betydligt mer spännande och oviss racing än i MotoGP, där man knapp har ett tillräckligt stort startfält för att ens nå VM-status och dessutom knappt en handfull förare som kan tippas som vinnare när racedagen är över.
Supersport VM
Supersport-VM, som körs ihop med Superbike-VM, har listat 29 permanenta förare men här lär vi få se många wildcard, så räkna med fulla startfält.
I Supersport hittar vi två svenska team Stiggy Motorsport och nya VEIDEC Racing. Stiggy Motorsport har tills i år värvat Anthony West som körde för Kawasaki i MotoGP under 2008 och Gianluca Vizziello. Anthony West är helt klart en titelaspirant och har tidigare vunnit race i Supersport. Hans teamkompis Gianluca Vizziello är däremot ett mer osäkert kort. Till skillnad från Stiggy Motorsport satsning i Superbike-VM har man i supersportklassen massor av data från tidigare år tillgänglig så här har vi garanterat ett team som är redo för att vinna VM.
Det andra svenska teamet är VEIDEC Racing som drivs av Milan Milovanovic. I år har teamet tre förare på starlinjen och där rankar jag Robbin Harms som det starkaste kortet. Robbin som bara hade en pallplats förra säsongen, då han tog tredjeplats i Australien, är rejält revanschsugen och håller han sig bara på hjulen så kan det bli riktig bra. Arie Vos har gjort inhopp i VM tidigare och satsar nu på en hel säsong. Den tredje föraren Jesco Gunther körde för teamet de avslutande tävlingarna förra säsongen och är med från start i år.
Årets först deltävling körs på Phillip Island i Australien och sänds söndag 1 mars 17.00
Andra deltävlingen körs på Losail banan i Qatar och sänds söndag 15 mars 08.30
Av Sandy Berlin