Tävlingsledningen har under den gångna säsongen kunnat ge en förare 1-10 straffpoäng om de orsakat fara, brutit mot någon regel eller liknande. När en förare samlat ihop fyra poäng får denne starta längst bak på startfältet det kommande racet, vid sju poäng får förare starta från depån och vid tio poäng diskvalificeras föraren.
Exempel på utdelade straffpoäng under 2013 var när Marc Márquez kraschade på Silverstones träning under gulflagg och hans Honda var nära på att träffa funktionärer som arbetade med Crutchlows kraschade motorcykel, vilket var anledningen till gulflaggen. Márquez fick två straffpoäng för incidenten.
Tidigare har poäng raderats efter säsongens slut, men nu justerar man systemet så att poängen gäller i ett år från att de utdelas – oavsett säsong. Detta kan komma som en konsekvens av finalen på Valencia, förarna påverkas då inte av poängsystemet eftersom det inte finns några race kvar. I år blev det en intensiv final med närkontakt mellan främst Pedrosa och Lorenzo.
Tävlingsledningen meddelar också att man arbetar med regler för omstart av omstartat race. Man har insett att ett omstartat race kan behöva startas om ytterligare en gång och arbetar därför för ett regelverk kring det.