Suzuki B-King debuterade som koncept på Tokyo Motor Show 2001 men trots ett överväldigande positivt mottagande tog det sju år innan modellen fanns tillgänglig ute i handeln.
Slutresultatet har dock stora likheter med stjärnan från mässan i Japan och designen är en vattendelare. Vilken sida du än står på kommer B-King aldrig att beskrivas som diskret och väl är det med tanke på vad som ruvar under ytan. Den vätskekylda radfyran på 1 340 kubik härstämmar från Suzuki Hayabusa och ger i B-King 184 hästkrafter vid 9 500 varv. Den 13 hästkrafter ”svagare” motorn lämnar dock ingen oberörd och mycket kan tillskrivas det obefintliga vindskyddet. 0-200 km/h avverkades i våra tester på 8,28 sekunder, närmast vansinnigt snabbt för en naken motorcykel. Den digitala hastighetsmätaren fortsätter sin frenetiska uppräkning hela vägen till 270, men det är också där den elektroniska hastighetbegränsningen träder i kraft. Ärliga 250 km/h nås med lätthet utan att egentligen behöva ta i. Det enda som hindrar från att ständigt köra så snabbt är avsaknaden av kåpa. Vinddraget ger dock starka nackmuskler.
Den som vill göra sin hoj lättare byter med fördel ut slutljuddämparna som väger bly, räkna med en vinst på cirka tio kilo.
Hayabusa-fyran är erkänt driftsäker. 2008 och 2009 års modell återkallades för byte av laddningsrelä och det ska även ha utförts en serviceåtgärd i form av applicering av gängsäkring till tryckplattans infästningsbultar.
Aluminiumramen är unik för B-King och köregenskaperna är sportigt avvägda och fjädringskomponenterna från KYB (Kayaba) fullt justerbara. Vid vår testkörning kritiserade vi växellådan som vi ansåg vara något trög, den kompakta körställningen och att fjädringskomforten var i hårdaste laget för längre transporter. Gas och koppling fick också minus för att vara tungjobbade.
Moderna hjälpmedel som traction control saknas och de elektroniska finesserna sträcker sig till två valbara motorlägen (Suzuki Drive Mode Selector). För dig som exempelvis inte vill ha full effekt vid regn.
Bromsresurser råder det ingen brist på. De för modellen utvecklade fyrkolvsoken från Nissin och de 310 millimeter stora bromsskivorna gav en bromssträcka från 100 km/h till noll på 35,89 meter i våra tester. Ett resultat som står sig bland de bästa som Bike har uppmätt i modern tid.
Trots sitt maffiga yttre är B-King som tidigare nämnts i minsta laget för storvuxna förare, vår testförare på 170 centimeter satt däremot som klippt och skuren. Sadeln är förhållandevis tunn och hård och kåpornas och tankens utformning gör det svårt att fästa packväskor på ett vettigt sätt. Touring är inget för B-King och som förare blir den totala avsaknaden av vindskydd påfrestande i längden, speciellt om du nyttjar de enorma fartresurserna. Och det är svårt att låta bli.
B-King var inget likt när den kom 2008 och även om modellen slutade tillverkas redan 2012 så har vi ännu inte sett något liknande.
En blivande klassiker med hög tillförlitlighet och design som antingen försätter dig i trans eller aktiverar kräkreflexen.