DET finns motorcyklar som gör allt det där roliga, smarta och praktiska som motorcyklar är så bra på, men utan de dramatiska åthävor eller iögonfallande design som kännetecknar många av de senaste årens specialiserade modeller. Suzuki GSX 650 F är en sådan motorcykel.
Den är större och starkare än de renodlade budgethojarna. Ingen streetfighter. Inte en touringhoj. Inte heller en allroad, offroad, sporthoj eller retrohoj. Och varken stor eller liten. Denna ovilja att bli etiketterad rymmer ett osannolikt mått av rebelliskhet.
Den tekniska grunden för modellen går i alla fall att definiera: Bandit 650. Men skillnaderna mellan den helt kåplösa Bandit, Bandit S med halvkåpa och GSX 650 F märks inte genom att ögna igenom den tekniska specifikationen. De delar samma vätskekylda radfyra på 85 hästkrafter, samma stålrörsram, samma fälgar, tank, gaffel, bromsar och avgassystem. Men i ett försök att profilera GSX 650 F som något mer än en Bandit med helkåpa har Suzuki försett den med instrumentering och kåpor vars utseende bär tydliga drag av den betydligt sportigare GSX-R-serien.
Du som gillar sporthojarnas utseende, men inte deras obekväma körställning och höga ägandekostnader har här ett mycket bra alternativ att överväga.
Det bekvämt placerade styret går att justera i två fasta lägen som förflyttar det 10 millimeter mot eller ifrån föraren. Däremot går sadelns höjd inte att justera, vilket är möjligt på de två Bandit-versionerna. 790 millimeters sadelhöjd är relativt lågt och gör det möjligt för de flesta förare att få tillräcklig kontakt med marken vid rödljus.
ABS är standardmonterat på alla svenskimporterade exemplar och funktionen är utan anmärkning. Både broms- och kopplingshandtaget är justerbart och kopplingen hydrauliskt kontrollerad.
Lite förvånande är GSX 650 F bara ett kilo tyngre än den helt kåplösa Bandit och fem kilo lättare än Bandit S med halvkåpa.
160-bredd på bakdäcket är en ekonomisk fördel som innebär att du kan hitta kvalitetsbakdäck under tusenlappen.
Stålrörschassit är både stabilt, bekvämt och lättsvängt. Däremot är Kayabafjädringen bak (som saknar justerbar kompression) inte anpassad för riktigt aktiv körning, utan gör att GSX 650 F blir gungig när farten ökar. Originalets stötdämpare har egenheten att inte röra sig speciellt mycket. Dess slaglängd är uppgiven till 128 millimeter, men i praktiken används inte hela det spannet. Den stora fördelen med ett byte till en Hayabusa-stötdämpare är att hela slaglängden (140 millimeter) utnyttjas och gör att varje skiftning och ojämnhet i asfalten förvandlas till en nyanserad, mjuk och kontrollerad fjädringsrörelse. Det blir både bekvämare och säkrare. På eBay är det möjligt att köpa en begagnad Hayabusa-stötdämpare för ungefär 1000 kronor.
Suzuki har utfärdat en återkallelse för GSX 650 F av årsmodell 2007–2010 som gäller laddningsregulatorn. Återkallelsen omfattar mer än 16 000 motorcyklar. Kontrollera alltså att säljaren har fått detta åtgärdat (montering av ny laddningsregulator) av en auktoriserad Suzukiverkstad; det ska framgå i serviceboken.
Din vänskap med hojen lär inte hotas av de mycket rimliga ägandekostnaderna och den höga driftsäkerheten.