Vi behöver inte skrapa fragment och göra avancerade dna-prov för att hitta denna månads begagnathojs förfäder. Du tänker förståss GSX 1100 från 1981 eller 1982? Jo, det gjorde faktiskt jag också när jag såg den men inte en detalj är ens i näheten lik någon av de särpräglande detaljerna från någon av årsmodellerna. Inte mer än den stora motorn, den lite kantiga tanken och det runda lyset från 1982 års modell, men ändå andas det åttiotal. Det är synnerligen bra jobbat av Suzuki. De skapar en ny hoj som nästan utan direkta kopplingar för dina tankar till deras egen historia.
Visst är hojen lackad vit och två toner blått. Vitt och blått som är Suzukis racingfärger sedan urminnes tider. Hur som historien behandlas är Suzuki GSX 1400 en direkt flirt med dåtiden. Detta speglar sig också i hur stor del av modellens kunder ser ut i åldersgrupp och körstil.
Väldigt många av GSX 1400-kunderna är i den åldern att GS 1000 och GSX 1100 var det hetaste att uppbringa i deras senaste tonår eller i de tidigare tjugo. Det är en maskin som givetvis inte primärt appilerar den yngre skaran förare utan lätt faller den lite kaxigare och prestandakrävande äldre kategorin av grabbar med ungt sinne i smaken.
För visst får du med Suzuki GSX 1400 en muskulös naken motorcykel med en hel del uppkäftig profil. Cylinderraden lutar frammåt och resten av hojen bakom cylinderraden följer upp i vinkel. Även om hojen inte är lägre fram och högre bak så skapar linjespelet en stöddig framtoning. Det är det som lockar dem som ser den. Vi har givetvis talat med en rad ägare och lyssnat på dem vad de tycker om att äga den och hur den motsvarar förväntningarna.
Det spelar ingen roll vilken ägare vi talar med. Alla prisar de dess enormt härligt vrid. Vi får höra hur lite roll det spelar om det körs med eller utan passagerare. Motorn levererar krafter nog att föraren inte behöver bekymra sig om passagerarens vikt. Kommentarer som att du bara behöver lägga i högsta växeln och sedan köra på den och justera hastigheten med högerhanden återkommer i ett.
Du behöver inte alls låta varvtalet rusa upp för att förvandla kort tid till stor tillryggalagd sträcka. Som tidigare nämnt är detta en motorcykel som gör sitt jobb på ett imponerande sätt redan på varvräknarens nedre planhalva.
Flera gånger nämns också hur stor den är och att den är ganska tung att baxa runt med men så snart du fått i växeln och börjat rulla så är det en fenomenalt rolig motorcykel att köra och åka på. Det är en viss form av bedräglighet som det yttre gör denna motorcykel. Fet och mäktig men ändå en mycket fin och välbalanserad hoj som trivs även på de kurviga delarna av den asfalterade världen. Du kan lägga ner ganska mycket innan det börjar ta i.
Komforten är för såväl förare som passagerare av den högre skolan och du kan trots avsaknaden av fartvindsklyvande kåpa köra längre sträckor med Suzuki GSX 1400 utan att du plågas till döds av fartvinden. Suzuki GSX 1400 rosas också för sin goda räckvidd. Åtminstone så länge det inte gasas på alltför mycket.
Apropå att gasa mycket, gasande kräver sin broms och när du lägger på något eller några fingrar på bromsgreppet så sjunker farten imponerande. Anledningen är en välavstämd kombination av rätt storlek på kolven i huvudbromscylindern och mängden vätska som lägger an rätt tryck i de dubbla sexkolvsoken. Stora skivor är också till god hjälp att skapa ökat bromsande moment av friktionen mellan belägg och skiva.
Lyssnar vi på ägarkårens gnäll så är det inte så mycket som återkommer utan vi hör några enstaka gnäll på ryckig insprutning på låga varv. Den kan också vara lite besvärlig för de kortaste förarna. Motorcykeln väger ändå en bit över 250 kilo fulltankad.
Slutklämmen blir ändå att Suzuki GSX 1400 är en motorcykel som bevisligen ger ägaren väldigt mycket nöje och dessutom har en låg grad av problem i sitt kölvatten. Den som faller för dåtidsromantik men vill köra en modern motorcykel finner sin hoj i GSX 1400.
Publicerat i MC-Nytt nummer 10 2010
Text: Henning Svedberg