Nu är det äntligen dags för nya Suzuki GSX-R 1000 att rulla ut på vägarna. Under motorcykelmässan i Stockholm visar tillverkarens svenska generalagent KGK upp både Suzuki GSX-R 1000R med mer avancerade elektroniska förarhjälpmedel, quickshifter och Showas BFF-dämpare samt den billigare R-versionen.
Den näst största nyheten från Suzuki i år är annars streetfightern GSX-S 750. En motorcykel som KGK:s Magnus Dahlgren tror kommer rå på konkurrenternas något större modeller tack vare sin sporthojsmotor.
– Den har motorn från GSX-R 750 så vi jämför den effekt/vikt-mässigt mot Yamaha MT-09, säger han.
För de lite färskare motorcyklisterna kommer en helt ny 125:a i helkåpat eller kåplöst utförande till Sverige – modellerna heter GSX-S 125 och GSX-R 125. Det var tal om 250-kubikare i GSX-R-skrud men den har svenska generalagenten beslutat att inte ta in eftersom den sannolikt inte skulle kunna mäta sig med konkurrenternas små A2-modeller vars motorer är minst 300 kubik stora.
V-Strom 650 och 1000 har blivit mer lika varandra designmässigt. 650-modellen har fått stora förändringar av den beprövade motorn, i samma grad som skedde med SV650 ifjol. V-Strom 1000 kommer med mer avancerad elektronik och kurv-ABS från Bosch till 2017.