SV-modellfamiljen har länge bestått av konkurrenskraftiga mellanklassare och nya SV650 är tänkte att förstärka detta ytterligare. Basen är SV650S med halvkåpa som fått en stor mängd uppdateringar, varav ungefär hälften är för V-twinnen på 645 kubik som får både ökad effekt (71 hästkrafter – 5 till) och bättre bränsleförbrukning (0,32 l/milen).
Chassit har också fått gott om uppdateringar, allt som allt innebär detta att SV650 har tappat 8 kilo och väger nu totalt 197 kilo körklar. Bland alla uppdateringar som har bidragit till detta hittar vi bland annat en ny kylare, luftbox och smalare tank. Sadelhöjden är 785 millimeter och en ny LCD-instrumentering har monterats, komplett med växelindikator.
Suzuki har även installerat två nya elektroniska hjälpmedel, ”Low RPM Assist” och ”Suzuki Easy Start”. Det förstnämnda höjer automatiskt motorns varvtal för att undvika motorstopp när kopplingen släpps ut och det andra innebär att föraren endast behöver trycka en gång på startknappen, startmotorn går sedan runt tills V-twinnen startar.
Diskutera: Vad tror du – kan SV650 utmana i mellanklassen?