Roam, det kenyanska elmotorcykelföretaget med svenska rötter, har listats som en av världens främsta företag inom hållbarhet och tagit plats på den globala Impact/100-listan. Företaget, som vi tidigare rapporterat om, fick pryda Times Square i New York med sin logotyp i samband med denna utmärkelse.
I årets 8:e utgåva av Bike skrev vi om Roam, en svenskgrundad elmotorcykeltillverkare verksam i Kenya. Bolaget uppmärksammades nyligen stort genom att hamna på Impact/100-listan, som lyfter fram 100 nystartade företag från världens alla hörn med potential att påverka världen. Roam valdes bland 1 200 företag för sitt arbete med att minska klimatpåverkan genom tillgängliga elmotorcyklar. En viktig markering för elmotorcyklars potential globalt.
Detta är alltså samma bolag som Bike tidigare i år besökte i Nairobi, där grundarna visade oss Roam Park och deras strävan att förändra transporten i Afrika från grunden. Deras elmotorcyklar designas specifikt för den afrikanska marknaden och erbjuder hållbara transportlösningar för bland annat de miljontals Boda Boda-förare som varje dag kör på Kenyas vägar. Genom sin verksamhet bedöms Roam alltså stödja FN:s hållbarhetsmål och bidra bland annat till klimatåtgärder och ekonomisk tillväxt i regionen.
I samband med utnämningen fick Roams logotyp pryda en av världens kanske mest ikoniska reklamtavlor, NASDAQ-skylten på Times Square i New York. Roams VD, Filip Lövström, beskriver utmärkelsen som ”mer än bara ett erkännande – det är motivationsboost för vårt uppdrag att förändra hur Afrika rör sig. Vi är fast beslutna att tänja på gränserna genom att göra elektrisk mobilitet till en verklighet och förvandla vardagliga resor till ett ställningstagande för hållbarhet.”