Maverick Viñales (Monster Energy Yamaha MotoGP) slutade Qatar-testet på topp tack vare en varvtid på 1: 53.858 under sista dagen i Doha. Spanjoren snodde topplatsen från Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT) med en ynka marginal på bara 0,033 sekunder efter de tre dagarna, medan Petronas Yamaha SRT-föraren Fabio Quartararo slutade på tredje plasts totalt.
Det var en hektisk och spännande dag för regerande MotoGP-mästaren Marc Marquez (Repsol Honda Team) som hade tre motorcyklar att välja mellan i sin depåbox , en av dem var Takaaki Nakagami’s (LCR Honda Idemitsu) 2019 års RC213V.
MotoGP-rookien Alex Marquez (Repsol Honda Team) avslutade ytterligare 47 varv under måndagen, och spanjoren erkände att det var ett tufft test för såväl han själv och teamet, men den regerande Moto2-världsmästaren var ganska säker på att han kommer att kunna prestera bra under säsongspremiären.
Huvudjobbet för Team Suzuki Ecstar under testdag tre var att fortsätta jämföra standard och ett nytt chassi, inget radikalt nytt för Rins och Joan Mir eftersom de fokuserade på de finare detaljerna: justeringar i setup och insamling av data för race. Tillsammans med Yamaha ser Suzuki utan tvekan ut att vara i bästa form inför Qatar GP den 8 mars, både Sepang- och Qatar-testen har varit mycket bra för Hamamatsu-fabriken.
Även Red Bull KTM Factory Racing-rookie Brad Binder hade en totalt sett lyckad test. Sydafrikanen slog till med mäktigt imponerande 1: 54.283 på dag 3 för att placera honom nionde i de kombinerade tiderna, bara 0,425 från Viñales snabbaste varv. Precis som hans teamkamrat Pol Espargaro förklarade tidigare under testet hade KTM inte något nytt att testa under dag 3 eftersom de inte vill hamna vilse. Hos Red Bull KTM Tech 3-teamet, Miguel Oliveira och MotoGP-rookien Iker Lecuona slutade på 19:e respektive 20:e plats, där marginalen upp till topp var 1.150 respektive 1.443.
Danilo Petrucci (Ducati Team) testade en ny front på en av sina motorcyklar, medan hans andra GP20 hade den äldre aero-fronten monterad. Teamkamraten Andrea Dovizioso testade den nya svingarmen när Jack Miller (Pramac Racing) publicerade den snabbaste topphastigheten någonsin på Losail International Circuit, 355 km/h, och det var även Miller som slutade Qatar-testet som den ledande Ducati-föraren med 5:e bästa tid totalt.
Efter att ha avslutat som 6:e snabbast under testdag 2 förbättrade Johann Zarco (Reale Avintia Racing) inte sin tid och fransmannen slutade på 14:e plats totalt, två platser före Petrucci, med Dovizioso – som var nöjd med sin långsiktiga takt på 10:e plats och Francesco Bagnaia ( Pramac Racing) med 11:e tid. Tito Rabat (Reale Avintia Racing) var bara 0,040 långsammare än Petruccis tid.
Aleix Espargaro (Aprilia Racing Team Gresini) slutade på 13:e plats i den totala tidtabellen, drygt en halv sekund efter Viñales, medan testföraren Bradley Smith, som slutförde ytterligare 55 varv på måndag, och fortsätter att samla in avgörande data om Aprilias nya RS-GP.
Enkelt uttryckt har Yamaha och Suzuki framstått som tidiga favoriter inför Qatar GP, medan Honda ser ut att ha en del arbete att fixa till före deltävling 1. Men ett test är ett test och ett race är ett race, och söndag 8 mars – kommer vi få ett bättre kvitto på hur konkurrenskraftig respektive förare och team egentligen är.